Toen Google de slimme thermostaat Nest kocht in januari werden er al terloops grappen gemaakt over ‘een thermostaat die advertenties aan zou gaan bieden’. Maar deze grappen blijkt Google redelijk serieus te hebben genomen. Volgens het bedrijf zullen slimme apparaten – zoals Nest – de komende jaren een groter deel van de markt gaan innemen. Deze ontwikkelingen zouden nieuwe mogelijkheden gaan bieden voor advertenties.
In een document dat Google naar de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC stuurt wordt duidelijk dat de tech-gigant er over nadenkt om advertenties te gaan verkopen via slimme apparaten zoals “koelkasten, auto dashboards, thermostaten, brillen en horloges, om er maar een paar te noemen.”
Our expectation is that users will be using our services and viewing our ads on an increasingly wide diversity of devices in the future,” the company said in the filing.
Ook legt Google in het document uit waarom het geen cijfers openbaar maakt over de omzet die het bedrijf haalt uit mobiele apparaten. De definitie voor ‘mobiele apparaten’ zal, aldus Google, de komende jaren namelijk nog flink veranderen gezien er steeds meer slimme apparaten op de markt verschijnen. Het heeft daarom geen enkele zin om deze cijfers bekend te maken volgens het bedrijf.
Al met al is het geen verassing dat Google overweegt een van zijn meest succesvolle activiteiten (advertising) te combineren met recentere producten en diensten zoals Nest. Maar of wij hier blij van worden is weer een heel ander verhaal..