Fabrikanten moeten verantwoordelijkheid nemen voor apps die ze op hun smart-tv’s installeren, vindt de Consumentenbond. Nu wordt deze verantwoording nog afgeschoven op de makers van de apps van derde partijen en gebeurt het nog al eens dat applicaties plotseling niet meer werken of verdwijnen van de tv.
De Consumentenbond deed onderzoek naar apps op smart-tv’s en daaruit blijkt dat deze applicaties een belangrijk onderdeel van de tv zijn geworden. Veel van de achtduizend respondenten in het onderzoek gebruiken deze apps, ruim de helft bezit een smart-tv. Wel zijn er veel verschillen te zien in het gebruik van de apps in verschillende leeftijdsgroepen. Zo gebruikt 30 procent van de mensen onder de 35 jaar dagelijks een app op de tv, een kwart van de gebruikers boven de 55 jaar doet dit minstens eens per week.
Belang apps op smart-tv’s wordt groter
Volgens de consumentenbond wordt het belang van apps op een tv steeds groter. Bij de aankoop van een nieuwe smart-tv letten gebruikers dan ook meer op de aanwezigheid van apps. Vooral Netflix (60 procent) is een belangrijke app op de tv volgens gebruikers, maar ook Spotify (47 procent), NOS (42 procent), YouTube (42 procent) en NPO (41 procent) worden als belangrijk aangestipt.
Juist doordat apps zo belangrijk zijn geworden, hechten we meer waarde aan deze software en vinden we het belangrijk dat ze ook blijven werken. Volgens 75 procent van de ondervraagden moeten apps net zo lang blijven werken als de tv zelf. Maar gebeurt niet altijd. In 2015 verdween RTL XL van alle Philips-tv’s die nog gebruikmaken van het oude NetTV-platform, waardoor eigenaren van deze tv’s de app niet langer konden gebruiken.
Reacties fabrikanten
De Consumentenbond roept fabrikanten van de smart-tv’s dan ook op om de verantwoordelijkheid te nemen over deze apps, ook als ze van derde partijen zijn. Vijf grote televisieproducenten gaven hier antwoord op, al zijn die ietwat ontwijkend.
LG zegt bijvoorbeeld nooit vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen, mits ze niet van derden zijn. Hierbij gaat het om applicaties als YouTube en Netflix. Mochten de eigen apps van LG toch verwijderd worden, dan “compenseert LG gebruikres die eventuele schade hebben”. Panasonic vindt dat de app-makers verantwoordelijk zijn voor de werking van de applicaties en de updates hiervan. Werkt een app niet meer, dan is dat de schuld van de maker, aldus Panasonic.
Volgens de Consumentenbond gaf Sony het meest duidelijke antwoord. Op hun website staat dat software en netwerkdiensten op elk moment kunnen worden gewijzigd, onderbroken of beëindigd. Zij zien zelf het liefst dat apps nooit verwijderd worden, maar legt de verantwoording alsnog neer bij de app-makers.
Hoewel de vraag van de Consumentenbond voordelen zou hebben voor de uiteindelijke gebruikers, is het gedrag van de fabrikanten logisch. Het is vrij lastig om apps als YouTube en Netflix te blijven ondersteunen als de makers van de apps dat zelf niet meer doen, bijvoorbeeld omdat ze een bepaald videoformaat niet langer ondersteunen.