Ericsson presenteert ieder jaar een trendrapport waarmee het een kijkje in de toekomst geeft. Dit jaar voor de zesde keer alweer. Eén van de belangrijkste thema’s dit jaar is kunstmatige intelligentie. De meeste mensen zien AI een grotere rol vervullen dan voorheen, zowel thuis als op het werk. Dit zijn de tien consumententrends volgens het trendrapport van Ericsson, voor 2017 en erna:
1. Kunstmatige intelligentie everywhere
35 procent van de gevorderde internetgebruikers wil op zijn werk advies krijgen van een systeem dat gebruikt maakt van kunstmatige intelligentie. Een kwart ziet deze graag als zijn persoonlijke manager. Tegelijkertijd is bijna de helft bezorgd dat mensen hun baan verliezen aan robots.
2. Acceptatie van Internet of Things
Consumenten maken steeds vaker gebruik van geautomatiseerde applicaties, wat de acceptatie van Internet of Things stimuleert. Twee op de vijf ondervraagden gelooft dat smartphones in de toekomst hun gewoontes overnemen en op basis daarvan automatisch actie voor jou ondernemen.
3. Zelfrijdende auto’s
In de toekomst besturen we waarschijnlijk niet meer zelf onze auto. Eén op de vier voetgangers zou zich veiliger voelen tijdens het oversteken van een zebrapad wanneer alle auto’s zelfbesturend zijn. 65 procent van hen heeft graag zelf een zelfrijdende auto.
4. Echt en nep niet meer te onderscheiden
Bijna vier op de vijf VR-gebruikers gelooft dat deze technologie binnen drie jaar niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden is. De helft van de consumenten is al geïnteresseerd in (hand)schoenen waarmee je met virtuele objecten kunt communiceren.
5. Bodies out of balance
Als de zelfrijdende auto’s werkelijkheid worden, zullen meer mensen last krijgen van wagenziekte. Drie op de tien verwacht daar medicijnen voor nodig te hebben. Eén op de drie consumenten wil ook reistabletten of bewegingsziektetabletten voor het gebruik van VR en augmented reality.
6. Veiliger door je smartphone
Meer dan de helft van de mensen gebruikt tracking of een noodalarm op zijn smartphone. Zij voelen zich vaak veiliger dankzij hun smartphone. Van diegenen zegt drie op de vijf dat zij meer risico nemen, omdat ze volledig op hun telefoon vertrouwen.
7. Sociale netwerk geloofwaardiger dan politici
De voornaamste nieuwsbron voor de meeste mensen zijn tegenwoordig hun sociale netwerken. Vooral Facebook op dat vlak inmiddels onmisbaar geworden. Meer dan één op de vier mensen vindt de mening van zijn contacten belangrijker dan de standpunten van politici.
8. Augmented personal reality
Meer dan de helft van de consumenten zou graag een augmented-reality-bril willen om donkere omgevingen te verlichten en gevaren in kaart te kunnen brengen. Meer dan een op drie wil er ook stromende omgevingselementen mee uit de wegruimen.
9. ‘Privacy bestaat niet’
Twee op de vijf gevorderde internetgebruikers willen alleen van beveiligde websites en diensten gebruikmaken. Alhoewel, de meningen zijn hier wel over verdeeld: bijna de helft is tevreden als hun privacy slechts redelijk goed is gewaarborgd. Meer dan een op de drie gelooft dat privacy niet meer bestaat.
10. Big tech for all
Meer dan twee op de vijf gevorderde internet users willen al hun producten het liefst afnemen van de vijf grootste IT-bedrijven. Daarvan geloven drie op de vier dat dit binnen vijf jaar al gebeurd.