Blijft videodienst Vine toch nog in leven?

Vine for you

Hoewel het onlangs bekend werd dat Twitter stopt met Vine, is er nog een kans dat de videodienst overleefd. Volgens diverse bronnen is Twitter bezig met de verkoop van de dienst. Meerdere bedrijven zouden zich gemeld hebben en het sociale medium zou dan ook hopen op een snelle deal, schrijft TechCrunch.

Onder de bedrijven zouden er meerdere uit Azië komen, maar het is niet bekend om welke organisaties het gaat. Inmiddels zou het aantal kandidaten teruggebracht zijn naar ongeveer vijf. Volgens één van de bronnen zijn sommige biedingen minder dan tien miljoen dollar. Dat betekent dat Twitter geen winst zou maken op de verkoop.

Vine werd in 2012 door Twitter opgekocht en in 2013 aan het sociale medium gekoppeld. Het voortbestaan van de videodienst kan voordelen opleveren voor het sociale netwerk. Video’s van Vine spelen immers constant door op Twitter, wat weer interactie uit gebruikers haalt. Twitter kan dan geld verdienen met gesponsorde content via Niche, een bedrijf dat Twitter in 2015 kocht. En organisaties die anderen betalen om hun producten te promoten in Vine, kunnen advertenties kopen Twitter om de filmpjes aan meer mensen te tonen.

Twitter heeft tot nu toe nog niet gereageerd op de berichtgeving.

Twitter in de problemen

Twitter zit al tijden in de problemen, maar dit wordt de laatste tijd ook steeds duidelijker voor de buitenwereld. In oktober werd bekend dat het sociale medium honderden medewerkers de laan uitstuurt en dat ze diverse kantoren sluiten, waaronder die in Nederland en België. Het grootste probleem is dat het sociale medium ondanks haar vele gebruikers geen winst weet te maken. Bovendien neemt het aantal actieve gebruikers al jaren nauwelijks toe.

Ook wordt er al lange tijd gesproken over een overname van het sociale medium. In oktober leek dit nog even dichtbij: Google, Disney en Salesforce zouden op het bedrijf geboden hebben. Maar al snel kwam er weer slecht nieuws voor Twitter: alle kandidaten trokken zich terug.

0 Reacties
Reageer