Vandaag vindt in Amsterdam het jaarlijkse congres The Social Conference plaats. Dit Nederlandse congres over social media strategie voor grotere organisaties gaat over het toepassen van social in business, commerce, sales, service en reputatie management. En ook de toekomstverwachtingen van social in combinatie met the internet of things en de verbreding van social data. Een dag vol inzichten, netwerken en nieuwe ontwikkelingen.
Ontdekkingsdrift
Ronald van Schaik is de oprichter van bureau Kaliber uit Utrecht. Al sinds 1996 houdt Ronald zich bezig met online communicatie en, zoals hij zelf zegt, “hoe merken en organisaties een meer intensievere vorm van interactie kunnen bewerkstelligen”.
Het uitgangspunt in zijn denken is de Ontdekkingsdrift van hemzelf en zijn team. Een gezonde mix van nieuwsgierigheid, experimenteren en onnozelheid om mee te bewegen in de nieuwe hyperconnected wereld, zonder exact te weten wat het eindpunt is en wat de effecten zijn van deze ontwikkelingen.
De warme en donkere Kleine Studio op de vijfde verdieping was overduidelijk te klein voor het verhaal van Ronald. Een verhaal in vier delen waarin hij ons laat zien hóe merken nu al bezig zijn met intensieve interactie. Voorbeelden die hij indeelt in thema’s content, products, services en ervaringen.
Overkoepelend in alle voorbeelden zie je dat digitale technologie altijd in dienst staat van het grotere goed. Persoonlijk vind ik dat een welkom en verfrissend geluid, en het is iets wat Van Schaik en Kaliber ook dagelijks nastreven, gezien de overtuigende cases uit eigen koker. De voorbeelden die Van Schaik toont gaan verder dan de inzet van een nieuw digitaal kunstje omdat het kan, maar laten een dieper begrip zijn van het effect van technologie op de emotie van ons mensen.
Innovatie in dienst van emotie.
De verstokte Numrush-lezer zal niet opkijken van de techniek die in de voorbeelden is verweven, maar dat is eigenlijk niet het punt. “Het gaat er om hoe je deze grote technologieën slim kunt toepassen om mensen te raken”, aldus Van Schaik. Om de emoties te bespelen van mensen en zo een meer intensievere interactie aan te gaan. Het is fijn dat in de gegeven voorbeelden weinig tot geen bekende sociale netwerken voor komen. Maar dat er juist is gekozen voor een combinatie van online en offline interactie.
Of het nu gaat om Kaliber’s prijswinnende installatie ‘Breinreis‘ voor het Centraal Museum. Waarin bezoekers onder worden gedompeld in de essentie van het Surrealisme doordat ze met hun onderbewuste sturing geven aan kunstwerken.
Of het prachtige voorbeeld van Lockheed Martin. Hun credo is “niets is onmogelijk” en ze brengen dit tot leven door een schoolreisje naar Mars. Kinderen rijden in een omgekatte schoolbus door Washington, maar van binnen lijkt het alsof je over de Rode Planeet rijdt. Het doel? Kinderen duidelijk te maken dat er zoveel mogelijk is. Waarom zou een schoolreisje naar Mars inderdaad niet kunnen over een aantal jaar?
Wat Van Schaik duidelijk over de bühne brengt is dat alles verandert in de wereld. Behalve de menselijke emotie. Een interactief verhaal van de BBC op je mobiel om de barre tocht van vluchtelingen tussen de ogen en onder je vel te krijgen. Of de merkwaarden van Nike heel individueel en toch sociaal in beeld gebracht met een parcours in Manilla, waar je uiteindelijk tegen jezelf rent door middel van avatars en real-time data.
http://giphy.com/gifs/x3Vq7xhZkWYHm
De dierlijke robots van Boston Dynamics wekken zeer verrassend de sympathie van het publiek. Daarmee sluit Ronald treffend af met het bewijs dat alles verandert. Behalve de menselijke emotie.