Tim Cook, CEO van Apple, heeft hard uitgehaald naar bedrijven die stellen dat meer klantdata tot betere producten leiden. Dat deed hij in een interview met Vice Tonight, meldt CNBC. Cook noemde geen namen van specifieke bedrijven, maar leek zich met name te richten op advertentiegiganten als Facebook en Google.
“Wat sommige bedrijven je willen laten geloven is: ‘Ik moet al jouw data hebben om mijn dienst beter te maken.’ Geloof hen niet”, aldus de Apple-CEO. “Ongeacht wie je dat vertelt, het is onzin.”
In het afgelopen jaar zijn diverse bedrijven in opspraak gekomen wegens de manier waarop ze met data omgaan. Het grootste nieuws kwam van Facebook, met het Cambridge Analytica-schandaal. Het databedrijf bleek gegevens van Facebook-gebruikers te misbruiken om kiesprofielen op te stellen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 en Brexit.
Ondertussen lijkt Apple zich juist aan de andere kant van het spectrum op te houden. Waar Facebook en Google zoveel mogelijk data willen hebben, komt Apple steeds met nieuwe regels om het moeilijker te maken om gebruikersdata in te zien. Vanaf vandaag gaat een nieuw privacybeleid in wat alle apps verplicht om te vertellen hoe de persoonlijke data van gebruikers gebruikt wordt.
Sommigen zeggen dat deze aanpak slecht is voor de ontwikkeling van belangrijke producten als Siri. Maar Cook heeft duidelijk andere prioriteiten. Apple “verzamelt zo min mogelijk data”. Privacy is volgens Cook “een van de meest belangrijke onderwerpen van de 21e eeuw.”
Alex Jones
Cook sprak ook over Alex Jones, die diverse haatberichten de wereld in stuurde op diverse platformen. Jones werd daarna door Apple en diverse andere bedrijven van hun platformen gehaald.
“Wat gebruikers van ons willen en wat we hen altijd hebben aangeboden is een gereguleerd platform. We denken dat de gebruiker wil dat iemand de apps, de podcasts en Apple news bekijkt. Dat een mens de belangrijkste verhalen kiest. En dat is wat we doen.”