Tech-bedrijven domineren lijst van grootste merken ter wereld

Na een succesvolle coupe in 2013 en een prolongatie vorig jaar blijft Apple ook in 2015 het meest waardevolle merk ter wereld, gevolgd door Google. Maar wie de jaarlijkste lijst bekijkt ziet nog veel meer tech-bedrijven terug en dat is niet voor het eerst. Het is duidelijk dat de sector een steeds belangrijkere rol gaat spelen op de wereldwijde markt.

De dominantie van tech-bedrijven in de lijst is geen verrassing: bedrijven als Microsoft, IBM, Samsung, Amazon en Intel bevinden zich al jaren in de top van het overzicht. Het feit dat Apple in 2013 Coca-Cola van de troon wist te stoten, gecombineerd met een immense spurt van Google naar de tweede plek, was echter voor veel analisten een teken dat er meer veranderingen aanstaande zijn.

In totaal bevinden zich 28 tech-bedrijven in de Top 100, gezamenlijk verantwoordelijk voor meer dan 30% van de totale waarde van de lijst. Geen enkele andere industrie is zo sterk vertegenwoordigt in de lijst.

Facebook

De snelste stijger dit jaar is sociaal netwerk Facebook, dat van plaats 29 naar de 23ste plek wist te stijgen. Dat heeft het bedrijf te danken aan meer dan een verdubbeling van hun merkwaarde.

Nieuw in de lijst zijn PayPal (toch bepaald geen nieuwkomer) en computerfabrikant Lenovo. Daarmee komt het totaal aan Chinese merken in de Top 100 op 2, want eerder kwam ook Huawei de lijst al binnen.

In tegenstelling tot de verwachtingen zijn dat er dus geen drie geworden. Het eveneens Chinese Alibaba had vorig jaar weliswaar een beursgang om van te dromen, het bedrijf ontbreekt alsnog in de lijst.

Zestien jaar

Interbrand maakt intussen al 16 jaar de lijst van meest waardevolle merken ter wereld. De gebruikte methode is wellicht niet helemaal waterdicht, maar biedt zeker inzicht.

Het bedrijf kijkt naar de financiële resultaten van een bedrijf, de invloed die het merk heeft op het koopgedrag van consumenten en de competitieve resultaten va het afgelopen jaar.

De top 32 van 2015 ziet er als volgt uit:

grootste merken ter wereld

0 Reacties
Reageer