Snapchat heeft het een tijdje moeilijk gehad. Nieuwe gebruikers aantrekken bleek namelijk lastig te zijn in een markt met stevige concurrentie. Maar het bedrijf ging niet bij de pakken neerzitten, en dat betaalde zich uit. Het aantal gebruikers groeit nu namelijk wel, meldt Engadget.
Moederbedrijf Snap heeft zijn cijfers van het derde kwartaal van dit jaar bekendgemaakt, en daar is een flinke groei in zichtbaar. In totaal kwamen er 7 miljoen gebruikers bij, en groeide het aantal dagelijks actieve gebruikers ten opzichte van het derde kwartaal van 2018 met 13 procent. Daarmee komt Snapchat uit op 210 miljoen gebruikers in totaal.
En ook de omzet doet het goed. Die groeide namelijk met 50 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee kwam de omzet uit op 446 miljoen dollar.
Helaas voor Snap is er nog geen winst. Het bedrijf meldde een verlies van 227 miljoen dollar. Maar ook dat is beter dan vorig jaar, toen het nog 323 miljoen dollar verloor.
Waarom groeit Snapchat?
Snapchat groeit nu dus opeens wel. En dat deed het de afgelopen twee kwartalen ook. Dus wat is er veranderd? CEO Evan Spiegel lijkt het wel te weten: “de waarde die we aan onze gemeenschap bieden”. Het gaat dan bijvoorbeeld om “een mobiel content platform, een augmentedreality-platform, een sociale kaart en een gaming platform”.
Daarnaast is de Android-app gewijzigd, waardoor deze nu betere prestaties levert op een grotere verscheidenheid aan apparaten. Daardoor komen er sneller nieuwe Android-gebruikers bij, aldus Spiegel.
Voor de komende jaren zijn de plannen ook al gemaakt. In de komende drie jaar moet het eenvoudiger worden om Snapchat- en AR-content te maken en hier geld aan te verdienen. Daarna wil het bedrijf ook geld gaan verdienen aan zijn kaarten en gaming platformen.