Slimme auto’s zijn ontzettend handig. Je hoeft steeds minder zelf te rijden, ze herkennen gevaarlijke obstakels en blijven zelf voor je in de juiste rijbaan. Maar er is een ding wat niet helemaal fantastisch gaat: de wasstraat. Of beter gezegd: de auto’s kunnen niet goed reageren op omstandigheden die buiten de norm vallen. Dit schrijft ReadWrite.
In het geval van de wasstraat is het grootste probleem dat bij sommige voertuigen je het systeem niet kunt overreden. De auto weet dan niet of hij de remmen aan moet zetten, of deze impuls juist moet negeren. Dit komt doordat de radarsensoren de borstels en het vele water als een dreiging ziet. Daardoor kan de auto in de war raken en in de veiligheidsmodus gaan staan, om een botsing te voorkomen. Logisch gedrag – wie schrikt er nu niet als er opeens een grote bak water op zich afkomst – maar behoorlijk onhandig.
Testen
Natuurlijk wordt dit fenomeen direct uitgeprobeerd. Dit deed onder meer Craig Fitzgerald, redacteur bij BestRide.com. Hij ging in een 2017 Kia Cadenza zitten en reed de wasstraat in. Toen de loopband hem vooruit wilde duwen, bewoog de auto echter niet, want de veiligheidsfeature authold break stond aan. Maar volgens Fitzgerald was het wel vrij gemakkelijk om die feature uit te zetten met slechts een knop.
Bij andere auto’s is dit echter minder gemakkelijk. In het geval van de Volvo XC90 zit de overschrijfinformatie namelijk midden in de handleiding en is het iets ingewikkelder om het systeem uit te zetten. Aan de andere kant hebben een aantal bedrijven, waaronder Tesla, dit soort scenario’s meegenomen in hun ontwerpen. Daardoor is er een eenvoudige momenten om de assistent van je auto uit te zetten als je door de wasstraat heen gaat.
Maar een ding wordt hier wel duidelijk van: hoe slim je auto ook is, op bepaalde momenten is hij behoorlijk dom. Gelukkig worden bugs als deze waarschijnlijk op termijn wel door fabrikanten verwijderd. En tot die tijd is het belangrijk om te weten hoe je veiligheidssystemen tijdelijk uit kunt zetten.