Kunstmatige intelligentie, of AI, wordt steeds groter en geavanceerder, maar wat zijn de voordelen er nu eigenlijk van? Vijf van de grootste techbedrijven – namelijk Google, Facebook, Microsoft, IBM en Amazon – hebben een samenwerking gestart om dat duidelijk te maken aan het publiek. Dit schrijft Engadget.
Met de samenwerking, genaamd Partnership on Artificial Intelligence to Benefit People and Society, wil vooral duidelijk maken dat AI-onderzoek niet alleen draait om het maken van potentieel gevaarlijke robots. Daarnaast gaan ze gerelateerd onderzoek ondersteunen en de beste ethische uitvoeringen, transparantheid en privacy aanbevelen. Ook willen ze een open platform maken, waar onderzoekers en grote spelers in de markt samen kunnen praten.
Alle spelers in de groep zijn zelf ook deelnemers aan de ontwikkeling van AI. Zo heeft IBM Watson, Google onder DeepMind, Amazon Alexa en Microsoft Cortana. Facebook heeft niet één groot opvallend project, maar gebruikt het natuurlijk overal in zijn dienstverlening. “Wij geloven dat kunstmatige intellingentie veelbelovend is bij het verbeteren van de kwaliteit van het leven en dat het gebruikt kan worden om te helpen bij het aangaan van wereldwijde uitdagingen als klimaatverandering, eten, ongelijkheid, gezondheid en onderwijs”, zegt de groep op hun website.
Waar is Apple?
Maar ondanks al deze mooie beloften is er toch een gigantische olifant in de kamer: waar is Apple? Want ook Apple onderneemt steeds meer stappen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zo trainen ze algoritmes, en namen ze dit jaar twee AI-startups over: Turi en Tuplejump. Eric Horvitz, werkzaam bij Microsoft, zegt dat het partnerschap wel in gesprek is geweest met Apple. “Ik weet dat ze enthousiast zijn over deze groep en ik hoop dat ze er aan mee gaan doen.”
Een andere grote naam die in het rijtje gemist wordt is Elon Musk met zijn OpenAI. Met dit non-profit onderzoek wil hij de resultaten beschikbaar maken voor iedereen. Dit betekent echter niet dat hij er nooit bij komt, want Partnership on Artificial Intelligence wil in de toekomst meer bedrijven en non-profit-organisaties uitnodigen om mee te doen.