Last van wagenziekte? Apparaten van TU/e moeten je helpen

TUe-wagenziekte

Misschien ken jij dit probleem ook wel: als ik in een rijdende auto zit en iets lees of een film kijk, word ik misselijk. Het is voor veel mensen een probleem, maar ook eentje met een oplossing. Twee Maleisische Industrial Design-onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) hebben namelijk apparaten gemaakt die je van wagenziekte af helpen.

De apparaten werken voor één oplossing: het omgevingsbewustzijn van de passagier vergroten. De oplossing is specifiek ontwikkeld voor zelfrijdende auto’s, en is getest in een Mobility Lab. Een Mobility Lab is een speciale auto die een autonome auto simuleert.

Het idee is dat wij straks geen auto meer besturen, maar dat het voertuig dat zelf doet. Dat betekent dat je andere dingen in de auto kunt doen, maar dat kan er ook voor zorgen dat je minder bezig bent met je omgeving en wat de auto doet. Je bent dus niet voorbereid op een bocht of het versnellen van de auto, wat tot wagenziekte kan leiden.

Nu is er al wel een gedeeltelijke oplossing voor dit probleem: zorg voor een meer defensieve rijstijl. Daardoor hoef je niet zo vaak van richting of snelheid te veranderen. Maar iedereen die wel eens in een stad rijdt, weet dat dat niet kan met al die kruisingen, zebrapaden en zijstraten.

Vier apparaten

De twee onderzoekers hebben een andere oplossing gevonden. Ze maakten vier apparaten waarmee je op een subtiele manier op de hoogte wordt gesteld van je positie, zonder dat je naar buiten hoeft te kijken. Twee apparaten geven visuele hints voor die informatie, de andere twee gebruiken hier trillingen voor.

De apparaten werden met twintig passagiers getest. De passagiers werden elk drie keer een uur geobserveerd terwijl ze een film bekeken of een boek lazen op een tablet, terwijl ze in het Mobility Lab zaten. Wat bleek? Twee apparaten wisten daadwerkelijk de wagenziekte te verlagen.

PVFS en VDAM

Het gaat om het Peripheral Visual Feedforward System (PVFS) en de Vibrotactile Display with Active Movement Mechanism (VDAM). De PVFS werkte bij mensen die naar een film keken, en heeft twee rijen van 32 led-lampen links en rechts van het filmscherm. Gaat de auto van richting veranderen, dan geven de lampen dat aan.

De andere oplossing, VDAM, was bedoeld voor mensen die een boek op een tablet lazen. Dit apparaat vertelt je dat de auto van richting wil gaan veranderen, door trillingen in je onderarm te geven en via twee bewegende platen in de stoel.

In de toekomst hopen de onderzoekers dat hun werk kan helpen bij het ontwerp van betere interfaces in nieuwe autonome auto’s. Daarbij is het volgens hen belangrijk dat er met andere onderzoekers samengewerkt wordt.

0 Reacties
Reageer