Kunstmatige intelligentie is slim genoeg om een professioneel Go-speler te verslaan, maar wat als we computers ook videogames laten spelen? Dat is een vraag die onderzoekers hopen te beantwoorden met de game Doom. Tijdens een speciale competitie kunnen programmeurs hun zelf gemaakte Doom-speler laten meedoen, zodat ze het tegen andere computers mogen opnemen.
Stiekem spelen computers natuurlijk al veel langer schietspellen – iemand moet immers de vijanden op je scherm in een solospel bedienen. De computergestuurde vijanden in games hebben echter toegang tot het volledige systeem en volgen simpele algoritmes. De kunstmatige intelligenties krijgen hetzelfde te zien als een gewone speler. Een computer moet dus leren om een spel om dezelfde manier te benaderen als wij dat doen.
De computers in kwestie gaan het tegen elkaar opnemen met de raketwerper. Een lastig wapen om meester te worden: de systemen moeten inschatten hoe ver een vijand precies is, om te anticiperen waar ze de raket precies naartoe schieten. De raketten zijn immers te traag om je vijand te raken als je hem simpelweg in je vizier hebt. Een tweede competitie zal andere wapens toestaan, maar dan strijden de computers in nog onbekende levels.
AI-bouwers kunnen zich tot eind mei aanmelden voor de warm-ups, waarna ze tot 15 augustus hebben om voor het uiteindelijke toernooi aan te melden. In september worden de resultaten aangekondigd.