De KNVB gaat een data-analyse platform gebruiken om zowel clubs, als fans binnen het Nederlandse voetbal beter te kunnen bedienen. Het systeem, Voetbal Intelligence, zal worden ontwikkeld samen met SAS, een bedrijf dat al veel ervaring heeft met analyse van sportdata in het buitenland.
De bedoeling van het systeem is dat de verschillende data die de KNVB heeft, bijvoorbeeld uit de ledenbestanden van alle verschillende clubs en over de voorkeuren van voetbalfans, samen worden gebracht binnen het platform. Op basis hiervan kan de KNVB verschillende partijen beter bedienen, maar ook actief advies geven.
Een concreet voorbeeld zou kunnen zijn dat uit data blijkt dat in een bepaalde regio veel vrouwen met sport bezig zijn of er mee aan de slag willen, maar dat er heel weinig vrouwen lid zijn van de lokale voetbalclub. De KNVB kan zo’n club dan adviseren om actief werk te maken van vrouwenvoetbal om zo in die vraag te voldoen.
Jean-Paul Decossaux, directeur commerciële zaken betaald voetbal bij de KNVB, heeft hoge verwachtingen van het Voetbal Intelligence-platform:
De KNVB zet zich in voor een leven lang voetbal voor iedereen, daarbij is het belangrijk om de voetballer en de voetballiefhebber goed te begrijpen. Ook hopen we nieuwe inzichten te krijgen en te ontdekken in welke behoeften we nog kunnen voorzien.
De KNVB werkte al langer samen met SAS om data te analyseren. Die samenwerking in nu uitgebreid met de ontwikkeling van het Voetbal Intelligence platform.