We weten het inmiddels allemaal: op het internet gaat behoorlijk wat misleidende en ronduit neppe content rond. Zo ook op Instagram. Maar het dochterbedrijf van Facebook laat ons nu helpen om dat probleem een beetje aan te pakken, door ons neppe content te laten melden. Dat schrijft The Guardian.
Specifiek gaat het om een optie voor Amerikaanse gebruikers, waarmee ze berichten waarvan ze denken dat ze nep zijn kunnen melden. Wordt een bericht inderdaad als nep bestempeld, dan wort het verwijderd van plekken waar je naar nieuwe content zoekt. Denk bijvoorbeeld aan de zoekresultaten en het explore-tabblad.
Stephanie Otway, een woordvoerder van Facebook, zegt dat dit een eerste stap is naar een meer “allesomvattende aanpak” om desinformatie aan te pakken. Facebook doet daar overigens al redelijk wat aan: het heeft 54 partners voor fact-checking in 42 talen, waaronder Nederlands.
Beeldherkenning
Facebook begon in mei ook met het inzetten van beeldherkenning op Instagram. Daarmee wil het content vinden die als nep bestempeld is. Daarnaast werd het fact-checking-programma uitgebreid naar Instagram.
Instagram komt echter significant vaker onder vuur te liggen dan zijn moederbedrijf, ook als het om nepnieuws gaat. Volgens een onafhankelijk onderzoek in opdracht van het Amerikaanse Senaat is dat onterecht. Het is sinds de verkiezingen mogelijk zelfs “het meest effectieve platform” voor de Russen om nepnieuws te verspreiden.