De GP in Bahrein liet zien hoe belangrijk een koele kikker achter het stuur is en hoeveel talent Red Bull Racing echt heeft verloren afgelopen jaren.
De GP in Bahrein liet zien hoe belangrijk een koele kikker achter het stuur is en hoeveel talent Red Bull Racing echt heeft verloren afgelopen jaren.
Oscar Piastri is geen coureur van de grote gebaren. Maar in Bahrein liet de jonge Australiër zien dat kalmte, precisie en controle minstens zo krachtig kunnen zijn als agressie en flair. Terwijl teamgenoot Lando Norris worstelde met de balans van zijn McLaren en hoorbaar gefrustreerd was over de boordradio, reed Piastri moeiteloos naar zijn tweede Grand Prix-zege.
Het is dan natuurlijk vooral het contrast binnen het team dat opviel. Waar Norris aangaf zich “niet comfortabel” te voelen in de auto en sprak over een weekend waarin “niets echt klikte”, reed Piastri zijn race met chirurgische precisie. Twee goede rondes in de laatste stint van de kwalificatie, een overall clean weekend met als beloning een dominante overwinning.
Voor McLaren is het een luxeprobleem: twee razendsnelle coureurs, elk met hun eigen aanpak. Maar als het erop aankomt, is de man met de rust misschien wel hun grootste troef in de strijd met Mercedes en Ferrari.
Een stuk bedrukter was de sfeer bij Red Bull Racing, waar titelverdediger Max Verstappen op gepaste afstand naar een zesde plek reed. Alles wat er mis kon gaan dit weekend, leek mis te gaan voor de renstal van onze landgenoot. Het leverde vuurwerk op in de garage, maar niet bepaald de sierknallers in de Bahreinse lucht die Verstappen het liefst zou hebben gezien.
In de nieuwste aflevering van onze F1-podcast F1 Spoiler Alert bespreken we het contrast tussen Norris en Piastri, de onrust bij Red Bull en de kansen voor Mr T-Pose George Russell en zijn jonge teamgenoot Antonelli. Luister mee of abonneer je op F1SA in je favoriete podcast-app!
Foto: McLaren F1 Media