Google investeert opnieuw miljoenen om de innovatie in de journalistiek in Europa te bevorderen. Het gaat in totaal om 24 miljoen euro, waarvan een half miljoen naar Nederlandse projecten gaat. Onder meer Blendle en Follow The Money krijgen geld van Google. In totaal vroegen in heel de EU 850 projecten om een bijdrage, waaruit Google er 124 van heeft geselecteerd.
Het meeste geld gaat naar Duitse media, zo’n 5 miljoen euro. Ook in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Noorwegen wordt veel geld verdeeld. In onderstaande afbeelding is de verdeling van het geld uiteengezet.
Digital News Initiative
Rachid Finge, communications manager bij Google, legt uit:
De bedragen komen uit Google’s Innovation Fund van het Digital News Initiative (DNI), een samenwerkingsverband met elf Europese nieuwsorganisaties met als doel om kwalitatief hoogwaardige journalistiek te bevorderen door middel van technologie en innovatie. Het initiatief staat open voor iedereen in de Europese nieuwssector, groot of klein, gevestigd of nieuwkomer. Het fonds stelt in totaal 150 miljoen euro beschikbaar.
In een eerdere ronde is 26 miljoen euro uitgedeeld. Daarmee is dus eenderde van het budget nu vergeven.
Google is gestart met het (financieel) steunen van de journalistiek in de EU naar aanleiding van de kritiek die er is op de negatieve impact die Google heeft op de bestaande media-industrie. Het bedrijf zou veel advertentiegeld uit de markt trekken en er is ook kritiek op Google News, waarmee Google geld verdient met de content van nieuwsmedia.