Op het eerste gezicht mag de start van de E-Divisie, de officiële voetbalcompetitie van de Eredivisie, een succes worden genoemd. Na afloop van de eerste week waren de video’s van de E-Divisie al ruim een miljoen keer bekeken, deelde de organisatie begin vorige week trots. Toch blijkt het achter de schermen stukken minder soepel te lopen.
Kort nadat de E-Divisie hun resultaten deelt, gebeurt er iets vreemds: het YouTube-kanaal van E-Divisie verdwijnt, of eigenlijk: het kanaal wordt omgezet in het kanaal ‘Koning FIFA’. De E-Divisie heeft plots een nieuw kanaal, waarop wel alle video’s tot dat moment gewoon te vinden zijn. Mensen die dachten geabonneerd te zijn op de E-Divisie moeten zich opnieuw abonneren.
Direct na die omzetting roept de organisatie via social media op om het nieuwe kanaal te volgen, maar met weinig succes: tot nu staat de teller van de E-Divisie op minder dan 5000 abonnees, een fractie van de meer dan 55.000 abonnees op het andere account. Qua views heeft de E-Divisie ook flink in moeten leveren. Behaalden de video’s op YouTube tijdens het eerste weekend (op het oude kanaal) nog zo’n 300.000 views; afgelopen weekend waren dat er slechts 30.000.
WINNEN! Lang verhaal, nieuw kanaal! Abonneer je op 't nieuwe YouTube-kanaal van ons, drop een comment & maak kans op een Eredivisiebal! ⚽ 👊
— eDivisie (@eDivisie) February 16, 2017
Een ruzie over het gebruik van een bestaand YouTube-kanaal blijkt hieraan ten grondslag te liggen. Wat is hier precies gebeurd? Het blijkt dat producent Endemol Shine voor de E-Divisie het kanaal Koning FIFA heeft aangepast bij de start van de FIFA-competitie. Dit kanaal werd al een tijd niet meer voorzien van nieuwe content, maar had al wel zo’n 40.000 abonnees. Een slimme manier om te zorgen voor een lekkere start van de E-Divisie dus.
Digital Enterprises
Koning FIFA werd in september 2015 gestart door Endemol Beyond (onderdeel van Endemol Shine) en Voetbalprimeur.nl (onderdeel van Digital Enterprises). Op het kanaal gaf FIFA-speler Koen Weijland, tegenwoordig ook onder contract bij Ajax via Digital Enterprises, tips en tricks en speelde hij wekelijks een digitaal potje voetbal tegen een profvoetballer.
“We zijn in het najaar van 2015 een samenwerking aangegaan met Endemol om dit kanaal te vullen”, vertelt
Pascal Batelaan, eigenaar van het bedrijf Digital Enterprises dat Voetbalprimeur.nl uitgeeft. Koen Weijland is in dienst bij dit bedrijf en Endemol produceerde de Koning FIFA-video’s met hem.
“We waren uiteindelijk niet tevreden met wat Endemol leverde en hebben de samenwerking verbroken. We zijn toen met Koen Weijland een nieuw kanaal gestart.” Sindsdien was het YouTube-kanaal van Koning FIFA ongebruikt, maar was het wel een kanaal met ruim 40.000 abonnees.
Zonder overleg
“Endemol heeft dat ongebruikte kanaal gebruikt voor de E-Divisie zonder overleg met ons”, legt Batelaan uit. “We zijn mede-eigenaar van dit kanaal, dus zodra we dit zagen -nog voor de start van de E-Divisie- zijn we daarover met ze om de tafel gaan zitten.” Digital Enterprises vond het oneerlijk dat Endemol nu succes heeft met een kanaal dat deels van hen is, zonder daar direct iets van terug te zien.
Uiteindelijk blijken deze gesprekken op niets te zijn uitgelopen en is de uitkomst dat de E-Divisie een nieuw kanaal heeft moeten opzetten. De video’s (en views) zijn meeverhuisd, maar de abonnees niet. Tegelijkertijd is het kanaal van Koning FIFA in ere hersteld. Sterker nog: mensen die zoeken naar het kanaal van de E-Divisie komen op dit moment op Google en YouTube in eerste instantie Koning FIFA tegen.
Batelaan erkent dat er op dit moment niets met het kanaal gebeurt en dat dat zonde is. “Ik ben niet rancuneus, dus wie weet kunnen we in de toekomst samen met Endemol iets kunnen gaan doen op dat kanaal.”
Saillant detail in het geheel is de rol van Digital Enterprises binnen de hele E-Divisie. Koen Weijland werkt voor het bedrijf, terwijl hij ook voor Endemol ‘Studio E-divisie’ presenteert. Daarnaast behartigen ze de belangen van een groot aantal spelers uit de E-divisie met eSports Soccer Management. Dat doen ze onder andere voor de spelers van Ajax, Heracles, Roda JC en Vitesse.
Reactie Endemol Shine
Endemol Shine heeft eerder bevestigd dat ze het kanaal van Koning FIFA hebben gebruikt voor de E-Divisie, maar later met een nieuw ‘leeg’ kanaal zijn gestart. Ze willen echter verder niet ingaan op de details en willen zich focussen op de toekomst met het nieuwe kanaal.
“We betwisten het standpunt van Digital Enterprises en hebben hier verder geen commentaar op”, laat een woordvoerder weten als reactie onze vragen.