Compact Navdy display maakt van elke auto een futuristische bolide

Ben je op zoek is naar een beetje hi-tech in je vierwieler, dan zul je vaak diep in de buidel moeten tasten. Echte innovatie vinden we pas in het luxe-segment en zeker niet in een betaalbaar ’tweedehandsje’. Daar wil het Amerikaanse Navdy verandering in brengen. Soort van.

Het Amerikaanse Navdy heeft een zogenaamd ‘head-up display’ ontwikkeld dat op bijna elk dashboard is te monteren. Het apparaat, bestaande uit een picoprojector en een 5.1″ display, projecteert informatie vanuit een app op je voorruit.

De Navdy heeft een ingebouwde accelerometer, elektronisch kompas en lichtsensor en is via Bluetooth of Wi-Fi te verbinden met een smartphone. Zodra Navdy verbinding heeft met je telefoon, herkent hij apps als Spotify en Google Maps en kan het informatie van deze apps tonen op het display. Wanneer je het display aansluit op de OBD II-poort van je auto, kun je ook gebruik maken van informatie als snelheid en brandstofverbruik. De ODB II-poort vind je overigens links naast het stuur, alleen in auto’s met een bouwjaar na 1996.

split_screen

Naast informatie tonen dient de Navdy ook als een hands-free set, waarbij je een inkomende oproep kunt beantwoorden met een spraakopdracht óf met een duim omhoog naar het display. Toepasselijk voor de Facebook-generatie natuurlijk, maar of het de veiligheid ten goede komt!?

Helemaal overtuigd van de Navdy ben ik nog niet. De prijs is aan de hoge kant ($499) en het ziet er toch behoorlijk gekunsteld uit om met zo’n display op pocketformaat bovenop je bestaande dashboard te werken.

Dat het toepassen van dit soort ‘augmented reality’ in het verkeer een serieuze ontwikkeling is, valt echter niet te ontkennen. De ingebouwde ‘head-up displays’ worden in steeds meer (en steeds goedkopere) auto’s standaard, terwijl ook andere fabrikanten – zoals Pioneer – zich wagen aan dit soort nieuwe ‘add-ons’ voor oudere auto’s.

En dan is er nog het project van Mercedes, dat gebruik wil maken van Google Glass in de auto. Maar goed, da’s weer een stap verder, met name voor de consument.

woman_driving_side

0 Reacties
Reageer