De mobiele game-industrie heeft het moeilijk. Een echte hit maken is immers lastig en veel geld verdienen ook. Veel ontwikkelaars maken dan ook een free-to-play-spel voor je smartphone, waarbij je in de game zelf extra voorwerpen en boosters kunt kopen. Maar bijna niemand doet dat, blijkt uit een nieuw rapport van Swrve.
In het onderzoek werd gekeken naar ruim 40 free-to-play-spellen in februari 2016, waarbij het gebruik van meer dan 20 miljoen spelers werd geanalyseerd.
Bijna de helft van alle omzet van mobiele games in februari komt van slechts 1,9 procent van de gebruikers. De andere 98,1 procent van de gebruikers speelt dus alleen gratis en levert de industrie verder niets op. Tenminste, als je de advertenties niet meerekent, want veel gratis spellen zitten vol advertenties die wel geld opleveren.
En die 1,9 procent die wel geld betaalt, levert nog steeds weinig op. Slechts 6,5 procent daarvan koopt vijf keer of vaker iets in een mobiele game. Daarbij geeft een speler gemiddeld 24,33 dollar uit. Tweederde koopt slechts één keer iets binnen een game, dus van die 1,9 procent blijft qua regelmatige omzet vrij weinig over. En de cijfers zijn ten opzichte van een maand eerder en een jaar eerder weinig veranderd.
Maar wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk? Het komt er in feite op neer dat de mobiele game-industrie die meer dan 10 miljard dollar waard is, erg afhankelijk is van een harde kern van hard core-spelers. Wil de industrie zijn hoofd boven water houden, dan kan het belangrijk zijn om gebruikers meer aan te zetten om iets te kopen in mobiele games. Maar of de uiteindelijke spelers daar gelukkig van worden, is de vraag.