Wie had ooit gedacht dat gaten in de weg, hobbels en bochten energie zouden kunnen opleveren voor je auto? Audi heeft dit in ieder geval wel bedacht. Ze passen het idee toe met eROT, een systeem dat de hydraulische schokdempers vervangt door elektromechanische.
De gaten in de weg zorgen volgens Audi voor kinetische energie. Met de elektromechanische schokdempers wordt die energie gebruikt voor het elektrische systeem van de auto.
Hiervoor moet de kinetische energie wel eerst omgezet worden naar elektriciteit. Hiervoor wordt een hefboom gebruikt die de omhoog- en omlaaggaande bewegingen van de wielen opvangt en doorgeeft aan een dynamo. Die zet de bewegingen om in energie, zoals dat bijvoorbeeld ook op je fiets gebeurt. Op een ruig bergweggetje kan dit ruim 600 watt opleveren, maar op een gladde snelweg kun je op een output van slecht 3 watt blijven steken. Daarmee kun je bepaalde accessoires in je auto van energie voorzien, maar ook het brandstofgebruik iets verminderen, is het idee.
Meer voordelen
Ander voordeel van Audi’s eROT is dat je minder last hebt van de hobbels tijdens het rijden. Het systeem past zich namelijk aan aan de gebreken op de weg en aan jouw rijstijl. Daarnaast heb je meer ruimte in je kofferbak, doordat de telescopische schokdempers er niet in zitten.
Volgens Audi zelf zijn de eerste testen met eROT positief en is het mogelijk dat we deze technologie in de toekomst daadwerkelijk in auto’s gaan zien. Maar voor het zo ver is moet Audi eerst nog een benodigd 48 volt elektrisch systeem in zijn auto’s zetten. In 2017 komt er echter een hybride auto uit met precies zo’n systeem.