Game lanceert real-time open datavisualisatie van Europese steden

wearedata

Ubisoft, uitgever van de game Watch Dogs die in November uitkomt, heeft een open datavisualisatie gebouwd die zeer tot de verbeelding spreekt. In WeAreData is een grote hoeveelheid open datasets over 3d-kaarten van Londen, Parijs en Berlijn gelegd. Naast live Tweets, Instagram-posts en Foursquare-checkins zie je metro’s live over de kaart schuiven en stoplichten veranderen. Zelfs het gemiddelde inkomen en energieverbruik van de bewoners de wijk waar je naar kijkt is te zien.

Het real-time aspect en het grote aantal datalagen geeft nadrukkelijk het gevoel dat je live de stad in kijkt.  Een beetje creepy en enorm relevant in de huidige, door PRISM gemonitorde wereld.

Watch dogs wordt een game waarin data de hoofdrol speelt. De speler gebruikt data en het manipuleren van systemen om problemen op te lossen in een open, vrij te bewandelen wereld doe doet denken aan de GTA serie.

http://www.youtube.com/watch?v=KpIeWxsfBos

Dit is overigens niet de eerste originele marketingcampagne die Ubisoft rond Watch Dogs heeft gehouden: in Canada was bijvoorbeeld een geldautomaat te ‘hacken’ via het oplossen van puzzels in een mobiele app.

Redactie

Redactie

Rush is een online magazine over lifestyle, entertainment, sport, media en nieuwe producten en trends. De site werd in 2012 opgericht vanuit nieuwsgierigheid naar alles wat het dagelijks leven leuker, slimmer en inspirerender maakt. Wat begon als een platform over digitale vernieuwing, groeide uit tot een veelzijdige nieuwssite waar verhalen over streaming, style, sport, travel, popculture, gadgets en nieuwe lifestyle­trends samenkomen.