Vaderdag: Vier op de tien Nederlanders wacht tot laatste moment met voorbereiden

In het weekend langs de lijn, doordeweeks verkleed als prinses en tussendoor koken voor het hele gezin: vaders doen anno 2025 meer dan ooit en dat mag best gevierd worden. Recent onderzoek toont aan dat we dat in Nederland dan ook in grote getalen doen. Echter, datzelfde onderzoek maakt ook duidelijk dat we de voorbereidingen het liefst tot het laatste moment uitstellen.

Op zondag 15 juni is het weer Vaderdag en volgens nieuw onderzoek van HelloFresh zijn we daar in Nederland opvallend trouw aan. Bijna de helft van de gezinnen zet vader elk jaar op de derde zondag van juni extra in het zonnetje. Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat meer dan een derde van de partners (en kinderen) het vieren van Vaderdag tot het laatste moment uitstelt.

En dat levert stress op: zo’n 40% van de ondervraagden ervaart spanning bij het organiseren van de dag. Niet gek, met drukke agenda’s, sportwedstrijden en het eeuwige “wat moeten we dit jaar toch verzinnen?”

Geen ontbijt op bed

Toch hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, stelt HelloFresh. In de meeste huishoudens draait Vaderdag uiteindelijk gewoon om samen zijn. En eten natuurlijk! Zo kiest 16,5% voor een klassiek ontbijt op bed en 18,8% van de gezinnen voor een uitgebreide brunch. Creativiteit en teamwork komt in huis ook nog altijd goed van pas: 14,6% maakt samen met de kinderen iets leuks voor papa.

Voor wie dit jaar tóch weer achter de feiten aanloopt, heeft HelloFresh een paar smakelijke last minute-oplossingen. Denk aan een feestelijke brunchbox, een ‘bouw je eigen burger’-pakket of een BBQ-box met hotdogs van Brandt & Levie. Perfect voor een hapje in de tuin of een relaxte Vaderdag-lunch met het hele gezin.

Nieuwe leden stappen nu overigens nog makkelijker in, met kortingen tot 100 euro op hun eerste bestellingen.

Foto: Shutterstock

Redactie

Redactie

Rush is een nieuwssite rondom smart technology en innovatie. De site is opgericht in 2012 uit enthousiasme voor de toenemende ontwikkelingen rondom wearables, eHealth, smart cars, smart homes, big data, location based services, media innovatie en de impact van technologie op mens, cultuur en maatschappij.