Het is eindelijk zo ver: de eerste dertig exemplaren van de Tesla Model 3 zijn van de productieband gerold en in de handen van hun nieuwe eigenaren. En dat betekent ook dat de eerste recensies er zijn en wij veel meer weten over dit goedkopere paradepaardje van Tesla. Dus: wat weten we inmiddels over deze auto en wat zijn de eerste reacties?
De Model 3 is een plaatje om te zien. De auto heeft bijvoorbeeld een glazen dak, waarmee een ruimtelijk gevoel wordt gecreëerd. Het dak is bovendien behoorlijk groot: het loopt door vanaf de voorportieren tot onderaan de achterruit. En dat alles is slechts een paneel. Een grote vijfde deur zoals bij de Model S en X is daardoor helaas niet mogelijk en de kofferklep is ook kleiner.
Binnenin de auto zien we vooral horizontale lijnen, zeker op het dashboard. Een uitzondering is het 15-inch display dat er los bovenop geplaatst is. Via dat scherm kun je vrijwel alle functies van de auto bedienen.
Verder krijgen alle Tesla’s, dus ook de Model 3, van huis uit de hardware mee die nodig is om volledig zelfstandig te rijden. Als de software daarvoor dus af is en autonome auto’s worden toegestaan op de weg, is de Model 3 er direct klaar voor. Wel zo prettig en veilig. Volgens Elon Musk is de auto echter nu al veiliger dan een bovengemiddeld veilige auto als de Volvo S60.
Actieradius en snelheid
Ook belangrijk is hoe ver deze auto kan rijden op een acculading. De Model 3 behaald bijna 355 kilometer. Je kunt dus door bijna heel Nederland van noord naar zuid rijden zonder je auto op te laden. Wil je nog net iets verder, dan kun je voor 9.000 dollar (7611 euro) extra de Long Range Battery krijgen. Daardoor kun je bijna 500 kilometer rijden op een acculading.
Ook de snelheid is indrukwekkend. Vanuit stilstand behaald de auto bijna 100 kilometer per uur binnen 5,6 seconden. De topsnelheid ligt op bijna 210 kilometer per uur. De eerder genoemde Long Range Battery kan de auto nog net iets sneller maken. De 100 kilometer per uur behaal je dan in 5,1 seconden, de topsnelheid gaat dan naar 225 kilometer per uur.
Hoewel de Model 3 voor Tesla’s begrippen goedkoop is, hangt er echter nog wel een flink prijskaartje aan. De goedkoopste versie is 35.000 dollar. Europese prijzen zijn helaas nog niet bekend. Volgens NU.nl is de auto in de tweede helft van 2018 in Nederland te koop.
Eerste reacties
Zoals gezegd zijn de eerste recensies inmiddels ook binnen. En hoe mooi al die specificaties ook klinken, de ervaring van er in zitten is nog veel belangrijker. Dus, wat vindt de wereld van deze auto?
De reacties zijn veelbelovend. “Als iemand een typische, saaie elektrische sedan verwachte: dat is het niet”, zei Kim Reynolds van Motor Trend bijvoorbeeld. “Met zijn betaalbaarheid, stress-vrije actieradius en prettige rijkwaliteiten denk ik dat dit misschien het moment is waarop het tweede tijdperk van de auto begint.”
En ook anderen zijn lovend. “Ik heb in alle voertuigen van Tesla gereden”, zegt Matthew Debord van Business Insider. “Maar de Model 3 is iets heel anders. […] Het gaat velen verbazen. Dit is met gemak de meest aantrekkelijke goedkope luxueuze, volledig elektrische auto op de markt. […] Ik kan met een gerust hart zeggen dat er geen concurrentie is voor de Model 3.”
Ook Peter Holley van de The Washington Post mocht een ritje maken in de auto. “Vanaf het moment dat je in de Model 3 zit, weet je dat je je op onbekend terrein bent. […] Dat gevoel komt door de intuïtieve natuur van het minimalistische ontwerp van de Model 3 en de manier waarop de auto zich naadloos verenigd met technologie die al voor veel mensen een tweede natuur is geworden.”
“Waar de Roadster Tesla op de kaart zette, voelt de Model 3 echt als de auto die elektrische auto’s mainstream gaat maken”, stelt Andrew Taratola van Engadget zelfs.
Auto van de toekomst
De Tesla is dus een groot succes te noemen. Met prachtige specificaties en lovende recensies lijkt deze auto niets meer fout te kunnen doen. Zoals gezegd moeten we in Nederland helaas nog even wachten tot we hem kunnen bestellen. Maar zoals het er uit ziet is het het wachten meer dan waard.