Tesla gaat autobezitters die hun elektrische voertuig te lang aan de superlader laten hangen beboeten. Daarmee wil het bedrijf de doorstroming bij de superladers verbeteren. Volgens Elon Musk, de CEO van het bedrijf, is het een probleem dat auto’s urenlang aan de laadpaal laten staan, zelfs als de accu al helemaal vol is.
Daardoor kunnen andere bezitters van een Model S of Model X hun auto niet kwijt. Tesla-bezitters moeten vanaf nu 0,35 euro betalen voor elke minuut dat de auto met een volle accu aan de superlader hangt. Eigenaars van een Tesla worden via de app op de hoogte gehouden van het laadproces. De boete wordt teniet gedaan als de eigenaar zijn auto ophaalt binnen vijf minuten nadat de accu vol is.
Het systeem is ingevoerd omdat de superladers niet bedoeld zijn om te parkeren. Deze laders staan vaak in groepen bij elkaar op één plek. Hoewel de maatregel bedoeld is om het onnodig bezet houden van de laders tegen te gaan, krijgen Tesla-rijders ook een boete als er toch één of meerdere superladers vrij staan. Musk laat op Twitter weten dat dat nog aangepast wordt.
We are going to modify this so that people only pay a fee if most bays are occupied. If the site is basically deserted, no problem to park.
— Elon Musk (@elonmusk) December 17, 2016
Vanaf dan worden er alleen boetes uitgedeeld als de auto daadwerkelijk een superlader bezet houdt, waardoor een andere auto niet opgeladen kan worden. Daarnaast laat Tesla weten te willen werken aan een technologie waarbij de auto’s zich op een gegeven moment zelfstandig van de superlader kunnen loskoppelen.