De Amerikaanse lobbygroep Interactive Advertising Bureau wil graag dat techbedrijven politieke reclames op hun websites zelf kunnen reguleren. Het gaat om de techbedrijven Facebook, Twitter en Google. Onder meer deze bedrijven zijn bij de lobbygroep aangesloten. Dat meldt Bloomberg.
De groep lijkt te reageren op een wetsvoorstel dat Amerikaanse senatoren vorige week indienden. Als die wet aangenomen zou worden, zouden techbedrijven verplicht zijn altijd transparant te zijn over ingekochte politieke reclame. Zo zouden de advertenties openbaar moeten worden gemaakt.
Het wetsvoorstel werd ingediend nadat bleek dat Russische partijen advertenties hebben ingekocht op sociale media tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen vorig jaar. Daarmee zou Rusland geprobeerd hebben om invloed uit te oefenen op de verkiezingen, al ontkent het land dat nog altijd.
Initiatief lobbygroep
De lobbygroep ziet dus liever een zelfstandig initiatief. Daarbij zouden techbedrijven zelf op zoek gaan naar mogelijke kwaadwillende adverteerders. Ook beloven de bedrijven dan informatie te delen over de verdachte partijen.
Het voorstel wordt vandaag formeel voorgelegd aan een comité van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.