Stephanie Alys: ‘Slimme seksspeeltjes gaan over wederzijds vertrouwen en respect’

Genot is intiem, persoonlijk, menselijk en fundamenteel voor ons geluk. Maar als het gaat om technologische innovatie en vooruitgang, wordt het vaak over het hoofd gezien. Dat zegt Stephanie Alys, oprichter van smart-seksspeeltjesmerk Mystery Vibe tijdens The Next Web Conference 2017. De ‘chief pleasure officer’ die door talloze media wordt onthaalt, focust zich op seksueel genot in een ‘empowering way‘.

Hoe kan een speeltje dat je de slaapkamer in neemt smart zijn én empowering? Allereerst zijn de tools verbonden aan het internet. Soms interacteren ze met andere apps in je smart home. Ook kunnen de seksspeeltjes gebruikersdata verzamelen. Dan kan door een klantprofiel maar ook via video en audio. Dat klinkt eng, weet Stephanie, dat een apparaat zoveel weet over zoiets intiems als je seksleven.

Vertrouwen

Precies daarom breekt ze een lans voor wederzijds vertrouwen. In de hele techindustrie en haar ellenlange  voorwaarden en met name in de nog jonge industrie van de smart seksspeeltjes. Ze legt de vergelijking met een flirterig gesprek in een café.

“Stel je een aantrekkelijk iemand voor. Je start een gesprek. Ervaart geweldige chemie. Een flesje wijn verder besluit je te gaan voor de zoen. Dan legt diegene opeens een 60-pagina’s tellend contract voor. Je hoeft het alleen maar even door te bladeren en op het einde te signeren. Dan krijg je die kus. Zou je het doen?”

Stephanie Alys (foto: The Next Web)

Stephanie illustreert de precaire situatie van toezegging bij apps én seks. Denk aan de ellenlange gebruiksvoorwaarden waarmee je akkoord gaat zonder te weten wat er echt in staat. Iets wat samenkomt bij slimme sekstoys. Stephanie: “Iedereen moet immers weten waar hij aan toe is.”

Enthousiasme

Volgens Stephanie is de parallel tussen de toezegging van seks en een toezegging voor een app bijna hetzelfde. “Bij seks wil je vol enthousiasme ergens in gaan en niet worden overgehaald omdat je anders ‘nee’ zegt. In principe wat er nu gebeurt bij veel gebruikersvoorwaarden.”

Stephanie gaat terug naar de ontmoeting in de bar. “Als je goede seks wilt moet je communiceren. Met een partner of apparaat. Die intieme data is wat ‘smart’ veranderd naar ‘smarttoys’. Je traint je speeltje wanneer en met wat je wilt. Het verkrijgen van meer data zorgt ervoor dat het product beter wordt, zoals met alles in tech.”

Schaamte

Volgens Stephanie helpt communiceren – zowel bij levensechte intimiteit als een speeltje – bij een beter seksleven. “De schaamte zal dan verdwijnen. Wel kleven er risico’s aan. Het is net als in een bar: je wilt ook niet nadat je iemand naar huis neemt getuige zijn van naaktfoto’s op het internet.”

Oftewel: data-lekken en een risico op hacking.

Dat risico wordt groter als we ons niet bewust zijn van de gevaren, meent de ondernemer. Je wilt daarom meer dan een ‘agreement’, stelt ze. “Je wilt toewerken naar echte toestemming. Die maakt de vertrouwensrelatie tussen klant en bedrijf beter. En je seksleven krijgt een opknapper”.

In het geval van haar Mystery Vibe-apparaten kan je rekenen op fijne ‘neveneffecten’. Denk aan het toegestuurd krijgen van prikkelende visuele content en misschien zelfs verbindingen met the internet of things. “Denk aan een fijne temperatuur in je huis of gedimd licht. De mogelijkheden zijn eindeloos. Mits je het kan personaliseren met verkregen data. Die je, met deze vertrouwensrelatie, krijgt omdat mensen het écht willen geven en zich bewust daarvan zijn.”

Drie pijlers van vertrouwen

Er zijn volgens Stephanie drie pijlers die aanwezig moeten zijn voor een goede vertrouwensrelatie en data. Communicatie, consent en commitment.

1. Communicatie: “Je moet helder zijn over welke data het bedrijf gebruikt en waar het wordt opgeslagen.”

2. Consent: “Je agreement moet een oprecht akkoord zijn. Als klanten zich er niet fijn bij voelen kan je ze optionele aanpassingen laten maken in wat je aan data deelt. Hierdoor heb je wel wat voordelen van de features maar mis je bijvoorbeeld de upgrades. Hacken van je telefoon ligt dan nog steeds op de loer. Maar het is belangrijk de risico’s te verkleinen. Niks is onhackbaar. Soms kunnen we onze klanten zelfs vragen – anoniem – hun data te publiceren rondom het gebruik van een seksspeeltje. Als je unpublished data anonimiseert en/of al publiceert zorg je ervoor dat de hack nutteloos wordt.”

3. Commitment: “Als bedrijf geven we je opties, maar elke relatie is een tweerichtingsverkeer. Als bedrijf moeten we continu de middelen verbeteren. Net als bij seks, is consent is niet de afwezigheid van een nee, maar de aanwezigheid van een enthousiaste ja.”

0 Reacties
Reageer