Als je mij zou vragen wat het belangrijkste product was dat techbedrijven dit jaar hebben uitgebracht dan zeg ik: de Spectacles van Snapchat. Vergeet de iPhone 7 zonder koptelefoonaansluiting en de vele VR-brillen. Wat Snapchat doet met deze gimmick is uniek en vooral ontzettend leerzaam voor de industrie.
Om even je geheugen op te frissen: wat zijn de Snap Spectacles ook alweer? Het is een zonnebril waarmee je kunt filmen en deze video’s kun je delen via Snapchat. Da’s letterlijk alles wat je er mee kunt. Is dat technisch revolutionair? Niet per sé. Dankzij een compacte camera, energiezuinige chips en een draadloze verbinding is dit iets wat nu mogelijk is, maar drie jaar geleden ook al.
Desondanks staan Amerikanen massaal in de rij om zo’n bril te bemachtigen en worden ze voor de dubbele prijs aangeboden op eBay. Snapchat doet iets goed wat de fabrikanten van bijvoorbeeld smartwatches niet goed te lijken hebben gedaan.
Het draait bij de Spectacles niet om de technologie maar om het idee en de uitvoering. En in mijn ogen kun je dat terugbrengen tot zes succesfactoren.
1. Spectacles zijn cool
Snapchat is razend populair bij jongeren, dus als zij iets op de markt brengen is het al snel ‘cool’. Maar ook de uitvoering is tof gedaan. De camerabril is een hippe zonnebril, die je waarschijnlijk ook zonder de camera best zou willen dragen.
Dit in tegenstelling tot heel veel wearables. En dan bedoel ik niet alleen de de Google Glass, maar vooral ook de meeste smartwatches. Die zijn er vaak geekie uit, in plaats van cool en aantrekkelijk.