De smartwatch is populairder Zwitserse horloges. Tenminste: die conclusie kun je trekken uit cijfers die Strategy Analytics heeft gepubliceerd. Volgens dat bedrijf zijn er in de laatste drie maanden van 2015 wereldwijd 8,1 miljoen smartwatches verscheept, tegenover 7,9 miljoen analoge Zwitserse klokjes.
Toch kun je niet meteen de conclusie trekken dat de smartwatch een grote bedreiging is voor Zwitserse horloges. De daling van de verkoop is minimaal: in het laatste kwartaal van 2014 werden er namelijk 8,3 miljoen Zwitserse horloges verscheept, da’s slechts 400.000 meer. Dat terwijl het aantal smartwatches steeg met 6,2 miljoen. Er blijkt dus duidelijk een markt te worden aangeboord door de techbedrijven. D
esondanks waarschuwt Strategy Analytics wel dat hun verkoop verder onder druk kan komen te staan als ze niet sneller innoveren. Tag Heuer is één van de weinige Zwitserse horlogemakers die afgelopen jaar wel met een smartwatch op de markt is gekomen. Deze zorgde voor 1 procent van de verkopen in de laatste drie maanden van 2016.
De groei van de smartwatch is dan ook grotendeels te danken aan de Apple Watch. Volgens Strategy Analytics heeft dat horloge 63 procent van de markt in handen. Gevolgd door Samsung met 16 procent.