Heb je een smart TV van Philips? Dan heb ik slecht nieuws voor je. Binnenkort komt er namelijk een update, waardoor je meer reclames gaat zien. Die verschijnen in de menu’s en voor het starten van een app in de vorm van een videoboodschap, schrijft de NOS.
En dat is nog maar het begin, stelt de fabrikant van de televisies. De reclames worden later namelijk ook nog gepersonaliseerd, net zoals Facebook en Google dat doen op het internet. Maar dat is nu nog niet aan de orde, dus krijg je mogelijk ook reclames te zien voor luiers, terwijl je geen kinderen hebt of wilt.
De reclames krijg je te zien in een hoek van het scherm. Klik je er echter op, dan worden ze beeldvullend afgespeeld. Wanneer je de reclame ziet, hangt af van in welk land je woont en hoe laat het is. Dat kan dus voor iedereen anders zijn. Heb je een televisie van Philips uit 2013, dan heb je de update al gekregen. De modellen uit 2014 en later worden pas later bijgewerkt. Philips en fabrikant TP Vision willen namelijk eerst testen of het systeem wel goed genoeg werkt.
Concurrenten
Mocht je nu geen Philips televisie hebben, dan alsnog kun je in de toekomst wel meer reclames gaan zien. Improve Digital werkt namelijk met TP Vision samen voor de videoboodschappen, en volgens hen zijn ook andere tv-merken met dit concept bezig. Zo zou Samsung werken aan reclames in de hoofdmenu’s van de smart TV’s. Wanneer we dit gaan zien, is vooralsnog niet duidelijk.
Voor adverteerders is dit natuurlijk een logische stap. We kijken steeds minder lineaire televisie, en vooral veel meer via apps on demand. Met een regulier reclameblok krijgt een adverteerder dus minder aandacht dan vroeger. Niet gek dat ze ons volgen naar de apps dus.
Helaas voor ons betekent dit niet dat we minder hoeven voor onze televisies vanwege de reclames. Maar volgens Paolo Lopes van TP Vision wordt de kijkervaring uiteindelijk wel beter, “onder meer doordat we gratis apps en video’s aanbieden”.