De smart TV rukt steeds verder op onder de Nederlandse huishoudens, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Kijkonderzoek (SKO) onder duizenden Nederlanders in het eerste half jaar. 46 procent van de huishoudens blijkt een smart TV te hebben, tegenover 42 procent in de eerste helft van 2017.
Ook de Chromecast en Apple TV rukken op. 20 procent van de huishoudens heeft namelijk een dergelijk apparaat aangesloten om online naar films of series te kunnen kijken. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 5 procent minder.
48 procent van de Nederlandse huishoudens kijkt naar videodiensten als Netflix of Videoland, tegenover 40 procent een jaar eerder. Die diensten worden bovendien veel gebruikt, blijkt uit het onderzoek. 34 procent van de huishoudens kijkt minstens eens per week naar een online videodienst.
Digitale aansluiting
Ruim de helft van de huishoudens heeft nu een digitale aansluiting via de kabel. 21 procent heeft een digitale aansluiting via het internet, 12 procent krijgt de digitale ontvangst via glasvezel.
Ook analoog is nog steeds aanwezig in Nederland. 13 procent van de huishoudens heeft nog een analoge ontvangst op minimaal 1 televisie in huis. Dat is minder dan in de eerste helft van 2017, toen dat aantal nog op 18 procent lag.