Sickweather gebruikt Twitter en Facebook om epidemieën in kaart te brengen

We schreven eind juli al eens over het onderzoek van de universiteit van Rochester, die middels meer dan 4 miljoen tweets uit 2010 in kaart bracht hoe een griepvirus zich door de stad beweegt. Hoewel de resultaten natuurlijk met een korrel zout moeten worden genomen, probeert de website Sickweather dat nu real-time door updates van zowel Twitter als Facebook te monitoren. Volgens oprichter Graham Dodge zijn sociale media de beste plek om het verspreiden van een bepaald ziektebeeld te volgen.

Uiteraard, Sickweather is niet uniek in zijn soort. Google volgt bijvoorbeeld al jaren de ontwikkeling van griep wereldwijd, maar Sickweather is wel de eerste app die sociale media op deze manier inzet. Daarnaast kijkt Sickweather niet alleen naar meldingen van griep, maar ook naar allergieën, hooikoorts en 21 andere ziektebeelden. Je kunt op de site de verpspreiding van een ziekte volgen op de kaart of inzoomen op je stad om te kijken hoe het er daar voor staat. Het levert vaak opvallende beelden op, zo meldt bedenker Dodge. Zo bleek bijvoorbeeld dat het aantal meldingen van ziek zijn eerder dit jaar – zo rond de Super Bowl – bijna verdubbelde in het Amerikaanse Indianapolis…. geheel onverwacht was dat natuurlijk niet!

Dodge is er echter van overtuigd dat zijn platform niet alleen maar geschikt is voor kijken in heden en verleden. Wanneer hij de juiste extra parameters weet te integreren, zoals grootschalige events, reis- en weerpatronen, zou Sickweather op den duur zelfs in staat moeten zijn om te voorspellen, zo meldt hij op weblog Mashable. Om daar slagkracht voor te verzamelen heeft Dodge zijn dienst ingeschreven in een grootschalige competitie, ondersteunt door de Amerikaanse regering. Hoofdprijs is $21.000, een gedegen start voor de ondernemer!

Dus: laat vooral uitgebreid weten op Facebook en Twitter hoe ziek je bent en sla geen detail over. Er zullen misschien wat mensen klagen, maar leg ze dan maar uit dat je ze eigenlijk een groot plezier doet!

0 Reacties
Reageer