De Facebook-advertenties die door organisaties gelieerd aan de Russische overheid zijn gekocht tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen, richtten zich met name op de zogenaamde ‘swing states’. Dat meldt CNN op basis van ingewijden.
De ‘swing states’ zijn staten binnen de VS waar vooraf niet duidelijk is of er een meerderheid is voor de Democraten of voor de Republikeinen. In veel staten is dat vooraf al wel bekend, vanwege de uitslagen uit het verleden en de mensen die er wonen. Zo wonen er in Californië met name Republikeinen. Onder meer Ohio is een swing state.
Volgens de ingewijden zijn een aantal advertenties specifiek gericht op de staten Michigan en Wisconsin. De advertenties hadden als doel een verdelende werking te hebben door bijvoorbeeld anti-moslimberichten te verspreiden. Uiteindelijk bleken de twee staten belangrijk voor de overwinning van Donald Trump. In Michigan won hij met een verschil van 10.700 stemmen van de 4,8 miljoen, in Wisconsin was het verschil 22.700 stemmen.
Onderzoeken
Er lopen op dit moment diverse onderzoeken naar de mogelijke Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Facebook zei in september 470 accounts te hebben ontdekt die in totaal 100.000 dollar uitgaven aan drieduizend advertenties. Volgens het bedrijf werden de accounts bestuurd vanuit Rusland.
Het sociale netwerk schat in dat de advertenties tussen 2015 en 2017 door 10 miljoen mensen waren bekeken. Voor de verkiezingen is iets minder van de helft van de advertenties bekeken. Een kwart is nooit aan iemand getoond.