Robot met persoonlijke gevoelens vanaf volgend jaar in de winkels

Hij was misschien wel verrassing van deze zomer: Pepper, de robot met eigen gevoelens. Die verrassing gaat nog even door, want de robot zal vanaf volgend jaar te koop zijn voor een zeer bescheiden prijs.

Pepper werd ontwikkeld door de Japanse telecomgigant SoftBank en rolde spontaan het podium op tijdens een persconferentie in juni van dit jaar. De robot boog traditioneel, zwaaide en riep iedereen op vooral lekker foto’s te maken.

De robot is een uniek in zijn soort, met name omdat Pepper een eigen persoonlijkheid en bijbehorende gevoelens opbouwt door met zijn eigenaar te communiceren. Alle informatie wordt ook weer gedeeld met een cloudplatform, zodat er een soort collectief leren ontstaat onder de robots.

Omdat Pepper in staat is om te leren, is hij veelzijdig inzetbaar. Van babysitter tot winkelbediende, de robot kan allerhande klusjes oppakken.

pepper_cafe

Ook in zijn prijskaartje is Pepper uniek. Kort na de aankondiging werd bekend dat de robot zo’n $1900 zal gaan kosten. Verkoop, zo blijkt nu, zal in februari starten in Japan en in het voorjaar uitbreiden naar de Verenigde Staten.

Gezien zijn veelzijdige karakter verwacht SoftBank dat de verkoop van de robot zich gelijkmatig zal verdelen tussen consumenten en de zakelijke markt.

Hoewel ik dat nog even moet zien, denk ik wel dat het lage prijskaartje de robot wel erg interessant maakt. Zou jij een Pepper in huis nemen?

0 Reacties
Reageer