Gamepersonages zijn vaak eendimensionaal en saai: ze hebben één taak, voeren die uit en zeggen wat zinnen. Het bedrijf Rival Theory wil daar verandering in brengen, door personages te creëren die door middel van kunstmatige intelligentie steeds slimmer worden en emoties kunnen tonen. Daarmee is het bedrijf een van de finalisten van de SXSW Accelerator.
Het bedrijf richt zich op AI-technologie om slimme, realistische personages voor games te maken. Rival Theory heeft al een product op zijn naam staan: RAIN, gemaakt voor gameplatform Unity. Volgens het bedrijf wordt RAIN wereldwijd door 40.000 ontwikkelaars gebruikt om kunstmatige intelligentie in games toe te voegen.
Daarnaast wordt RAIN ook gebruikt om kunstmatige intelligentie in simulaties, film en andere mediabranches toe te passen. Rival Theory wil naast RAIN nog meer oplossingen bieden door slimme personages te ontwikkelen. Dat doet het bedrijf op zijn eigen platform: Sentio. Dat moet de samenkomst zijn voor zelflerende personages die spelers bij verschillende games kunnen begeleiden. De personages leren jou steeds beter kennen, waardoor ze steeds beter van dienst kunnen zijn.