F1 25 is geen nieuwe laag stickers over oude gameplay, maar een weldoordachte upgrade voor racefans die écht het verschil voelen. Van LIDAR-gescande circuits tot verbeterde AI en een verbeterde My Team: dit is misschien wel de sterkste editie sinds het begin van dit decennium.
Het is voor fans van de F1-games een vreemd soort luxeprobleem, maar de afgelopen jaren voelde een nieuwe F1-game vaak meer als een jaarlijkse update dan als een volwaardige release. Nieuwe liveries, wat tweaks in handling en misschien een vers snufje commentaar maar vaak bleef alles opvallend hetzelfde. Tot nu.
F1 25 voelt eindelijk weer als een release die recht doet aan de Formule 1-ervaring anno nu. Gelukkig leunt die nog altijd op het vertrouwde Codemasters-DNA, maar er zijn genoeg tastbare verbeteringen om deze editie los van zijn voorganger te beschouwen.

LIDAR, Lewis en… Brad Pitt?
Ik speelde de Iconic Edition op PS5, inclusief de Hamilton-extra’s en het fictieve APXGP-team uit de aankomende F1-film. Die laatste toevoeging zorgt er voor dat je de flink bijgewerkte My Team-modus in F1 25 ook kunt spelen met Brad Pitt achter het stuur.
Maar achter al die extra’s schuilt vooral een game die vanaf het eerste moment lekkerder aanvoelt. De nieuwe LIDAR-scans van circuits als Suzuka, Melbourne en Imola zorgen voor betere layout-nauwkeurigheid maar belangrijker nog: de handling van de auto’s is echt een heel stuk verbeterd ten opzichten van voorgaande jaren.
De auto’s reageren consistenter, geven beter feedback en zeker met stuur en Playseat voel je dat terug in meer controle (en dus lef) in de snellere bochten. Overigens heeft dat ook zo zijn uitdagingen: bandenslijtage heeft daardoor nu ook een grotere impact op het gedrag van je auto.

AI biedt serieus tegenstand
Wat vooral opvalt, is hoe scherp de AI geworden is. In F1 25 moet je vechten voor je plek, bij het aansnijden van de apex óf op het rechte stuk. De tegenstanders verdedigen slimmer, positioneren zich realistischer en lijken eindelijk te reageren op je bewegingen, zonder daarbij onrealistische risico’s te nemen en zichzelf (en de rest van het veld) uit te schakelen.
Voor iemand die de meeste tijd solo met de game doorbrengt, zijn dat de verbeteringen waar je het voor doet. Ja, online blijft vermakelijk, zeker in korte racesessies tegen cross-platform tegenstanders. Maar ik vraag me wel af: zijn de échte F1-simfans zijn daar vaak te vinden en zo ja: hoeveel geluk moet je dan hebben met matchmaking?

My Team op de schop
De verhalende modus Braking Point wordt afgerond in deze editie, maar persoonlijk heb ik nooit veel met de saga gehad. Wat wel al even werd aangestipt: de complete make-over van My Team.
De managementmodus voelt frisser, intuïtiever en vooral sneller, zonder dat je het idee hebt dat je een spreadsheet-simulator speelt. Voor wie meer met teamontwikkeling dan milliseconden bezig is, is dit een fijne upgrade. Het maakt het wel steeds lastiger om F1 Manager nog als losse game enig bestaansrecht toe te dichten, zeker nu eigenlijk alles in deze revamp van My Team terug komt.

Bereid je voor op een aantal nieuwe uitdagingen. Zo zul je keuzes moeten maken welke coureurs als eerste upgrades op zijn auto krijgt en kun je elk raceweekend bepalen in welke auto jij zelf stapt om de punten binnen te halen. Simuleren kan ook, maar is een stuk minder uitgebreid dan in F1 Manager. De race resultaten worden binnen een vrij sober scherm getoond en je hebt geen mogelijkheden om als teambaas in te grijpen tijdens de race zelf.
Het enige echte minpuntje is wellicht het ontbreken van een echt Silly Season door het gebrek aan coureurs. Natuurlijk zijn de F2- en F3-coureurs aanwezig, maar de test- of F1 Academy-coureurs zijn niet beschikbaar. Recente coureurs die aan de zijlijn zijn beland, zoals Zhou, Ricciardo, Bottas en Perez zijn wel toegevoegd aan de game, maar alleen te bewonderen in de verhaalmodus. Er is dus weinig ruimte om echte out-of-the-box te opereren op de transfermarkt.
Overigens verandert dat wel weer naarmate je verder komt in de game en meer ‘Driver Icons’ vrijspeelt. In dat geval kun je Schumacher, Senna, Coulthard, Hakkinen, Button en vele anderen ook in de mix brengen. Wel opletten, want in de nieuwe My Team-opzet kunnen je tegenstanders ook deze legendarische coureurs vastleggen!

Conclusie: nu instappen
F1 25 is veel duidelijker dan zijn voorganger een verbetering van de series. De upgrades in handling, AI en visuele beleving maken de game een spektakel voor elk type speler en kan zal zelfs de serieuze simmer kunnen bekoren. Het maakt F1 25 niet alleen een opvolger, maar ook een herwaardering van wat een F1-game anno 2025 moet zijn. Niet voor niets wordt de game door veel fans afgewogen tegen recente ‘classics’ als F1 2020 en F1 2017.
Voor nieuwe fans is dit hét moment om in te stappen. Voor terugkerende spelers is dit de versie die je na een tussenjaartje weer helemaal enthousiast maakt over elke meter op het virtuele asfalt.
F1 25 werd getest op de PS5, maar is ook beschikbaar voor Xbox Series X en PC. Je koopt de game bij Coolblue, Bol.com of via Steam.
Beeldmateriaal: EA Sports / Codemasters
In dit artikel staan affiliate links. Dat betekent dat als jij via een van deze links een aankoop doet, deze site daar een kleine commissie voor krijg – zonder extra kosten voor jou. Het helpt ons om deze site draaiende te houden en om eerlijke, onafhankelijke reviews en artikelen te blijven maken. We delen op RUSH alleen producten waar we echt achter staan en die we zelf hebben gebruikt. We hebben niet betaald gekregen voor deze review. Wel mochten we het product in deze review gratis uittesten. Dank voor je support!