Restaurant Eatsa serveert je eten zonder dat je mensen ziet

Heb je vaak geen tijd om te koken en leef je vooral op afhaalmaaltijden? Het Amerikaanse restaurant Eatsa maakt het vanaf nu alleen nog maar makkelijker. Het nieuwe restaurant opende maandag haar deuren in San Francisco, maar er was geen personeel aanwezig. Het restaurant draait namelijk volledig op technologie, waaronder iPads.

Het restaurant is het eerste project van Keenwawa, een startup uit Silicon Valley. Het doel is om fastfood gezonder, goedkoper en toegankelijker te maken. Het bedrijf is opgezet door Tim Young, Scott Drummond en David Freedburg en volgens deze mannen gaat het allemaal om één gerecht: quinoa. Volgens Young is quinoa de ideale vervanger van dierlijke eiwitten en valt het daarom onder de noemer ‘superfood’. Eatsa’s menu bestaat uit onder andere acht gerechten waarin quinoa verwerkt wordt, zoals salades en curry’s.

eatsa-menu2

Maandenlang werkte het team aan het concept in een test-restaurant. Sinds afgelopen maandag kan iedereen bij Eatsa’s terecht. De ene helft van het restaurant bestaat uit iPads met creditcard-lezers ,waar klanten hun bestelling kunnen plaatsen. Het andere gedeelte bestaat uit glazen hokjes met LCD-displays, waar het eten in geplaatst wordt. Als klanten via de iPad een gerecht bestellen, onthoudt het systeem wat er precies besteld wordt. Vervolgens krijg je als klant nog een aantal suggesties van andere gerechten te zien die je zou kunnen combineren met de geplaatste bestelling. Uiteindelijk wordt het gerecht achter de schermen, door echte medewerkers, klaargemaakt. Als je bestelling klaar is, verschijnt je naam op een scherm en krijg je een nummer. Het nummer staat gelijk aan het nummer dat op de glazen hokjes staat. Wanneer je twee keer op het LCD-scherm tikt, kan je je eten meenemen.

Schermafbeelding 2015-09-01 om 15.35.24

Of het idee ook echt aanslaat is nog maar de vraag. Het is misschien een beetje vreemd dat Eatsa juist voor deze methode heeft gekozen. De meeste bedrijven, zoals Groupon, richten zich op het bezorgen van eten, waardoor klanten juist tijd kunnen besparen. Ook is het idee van een personeel-vrij restaurant niet nieuw. In Amerika is het concept van automaten die eten serveren al jaren geleden uitgestorven. Toch kan de technologie van tegenwoordig het idee nieuw leven in blazen. Zo zien we in Nederland steeds vaker de mogelijkheid om bij de McDonald’s via een automaat je eten te bestellen, al wordt dit nog wel geserveerd door medewerkers.

0 Reacties
Reageer