Zicht op zo veel meer. Zo heet het zogeheten Sectoradvies Audiovisueel dat de Raad voor Cultuur afgelopen week heeft aangeboden aan ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob. Het advies is een resultaat van een verzoek van de overheid “om in kaart te brengen hoe pluriforme en kwalitatief hoogstaande Nederlandse culturele audiovisuele producties binnen het veranderende medialandschap kunnen worden gestimuleerd”. En “om aan te geven wat er nodig is om te zorgen dat deze producties toegankelijk blijven voor een (inter)nationaal publiek”. Lees: hoe zorgen we ervoor dat Nederland een gevarieerde en levende film- en televisie-industrie behoudt en we niet alleen maar naar Amerikaanse producties kijken.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het advies van de Raad voor Cultuur over Nederlandse film- en televisieproducties.Eén van de dingen die in het advies te lezen valt, is dat de publieke omroep moet stoppen met het beleid waarin het enkel content wil aanbieden op zijn eigen platformen. Het letterlijke advies luidt dat de NPO meer moet samenwerken met “al dan niet commerciële, (internationale) online distributieplatforms”. Oftwel: de NPO moet de kanalen waar het publiek zich online bevindt inzetten om het publiek te bereiken. Zorg dat je er als NPO als eerste bij bent als Facebook zijn platform Watch in Nederland lanceert. En zet meer dan alleen Boos! en 101Barz op YouTube.
Anderhalf jaar geleden schreef ik al een column over hoe de NPO op dit moment hart op weg is om jongeren voorgoed kwijt te raken met zijn beleid. Maar op het Mediapark kozen de beleidsmakers er het afgelopen jaar in plaats daarvan voor om de deuren nog verder dicht te gooien. Programma’s van de NPO kijken op je iPhone? Dan moet je de app NPO Start kijken, want je in browser kijken is tegenwoordig verboden.