Haat, liefde, voor en tegenstanders. Foursquare zit aan beiden kanten van het spectrum geenzins om aandacht verlegen. Toch kunnen we met miljoenen gebruikers wereldwijd en meer dan 3.5 miljard check-ins stellen dat het New Yorkse bedrijf zich koning van de location based mag noemen. Met hun nieuwe app neemt het team verder afstand van gamification en komt de data centraal te staan.
Hoewel de naam afgeleid is van een populair spelletje op straat, heeft Foursquare de afgelopen maanden een andere mentaliteit van de straat nodig gehad om een nieuwe investeringsronde tot een succesvol einde te brengen. Dat gezegd hebbende, intussen is er meer dan $70 miljoen geinvesteerd in het Amerikaanse bedrijf.
In de loop van de dag zal Foursquare zijn nieuwe iOS app lanceren, waarin het bedrijf nog verder afscheid zal nemen van de verschillende gamification elementen die de app in de begindagen zo populair maakte. Geen verrassende move, als we de relaunch van de website in oktober vorig jaar in ogenschouw nemen.
Nadat in de vorige grote versie de nadruk werd gelegd op makkelijker inchecken, is het de bedoeling dat versie 6.0 de data die Foursquare over jou, je vrienden en de stad waar je je begeeft verder centraal gaat stellen. Zo zien we dat de “Explore”-functie zo’n beetje het grootste deel van de landingspagina opslokt.
De visie die oprichter Dennis Crowley in de begindagen van het bedrijf al uitdroeg komt met deze app wat mij betreft weer een stap dichterbij: Foursquare helpt je bij het beter ervaren van de stad (die van jezelf of een stad waar je op bezoek bent) en is niet langer een spelletje om burgemeester te worden. Om heel eerlijk te zijn gebruik ik Foursquare al heel lang niet meer op die manier.
Overigens blijven er hardnekkige geruchten circuleren dat Foursquare op het punt staat om overgenomen te worden door een grote speler. Lang ging de naam van Google rond, maar aangezien Foursquare’s geestelijke vader Dodgeball in het verleden door founder Dennis Crowley werd verkocht aan De Grote G en vervolgens ontmanteld werd, is de kans klein dat Crowley daar nog eens in trapt.
Een nieuwe naam in de geruchten is die van Yahoo!, waar (ex-Google directielid) Marissa Meyer hard bezig is om het mobiele portfolio een behoorlijke boost te geven. Recent kocht het bedrijf al de Yelp-achtige dienst Alike op, dus raakvlakken en wensen zijn er duidelijk.
De nieuwe Foursquare app voor iOS moet in de loop van de dag verschijnen en is gratis te downloaden.