“Nederland laat miljarden liggen door trage AI-adoptie”

Nederland heeft een sterke digitale infrastructuur en een bloeiend startup-ecosysteem, maar investeert te weinig in AI. Dat kost de economie jaarlijks acht miljard euro aan groei, blijkt uit onderzoek van Implement Consulting Group in opdracht van Google. Met gerichte investeringen en een slim beleid zou Nederland deze achterstand kunnen inhalen en duizenden nieuwe banen creëren.

Achterblijvende investeringen en talenttekort

Hoewel Nederland de tweede plek in Europa inneemt als het gaat om digitale infrastructuur, ontvangt het slechts 2,3% van het Europese AI-durfkapitaal. Ter vergelijking: Nederland vertegenwoordigt 6,3% van de Europese economie, waardoor er een flinke kloof zit tussen potentie en realiteit.

Een van de oorzaken is de investeringsachterstand op het gebied van AI binnen Europa, waar bedrijven jaarlijks zo’n 100 miljard euro minder durfkapitaal ontvangen dan in de Verenigde Staten. Daarnaast zorgt complexere regelgeving ervoor dat grensoverschrijdende investeringen lastig en kostbaar zijn, wat bedrijven afschrikt.

Ook een tekort aan STEM-talent vormt een belangrijke belemmering: 20% van de digitale bedrijven in Nederland geeft aan moeite te hebben met het vinden van voldoende tech- en AI-specialisten.

Extra groei en nieuwe banen

Nederland telt volgens data van Dealroom op dit moment ongeveer 6.100 ‘innovatieve digitale bedrijven’, die samen al 150.000 banen creëren. Als deze bedrijven worden opgeschaald naar het niveau van de best presterende OESO-landen, zou dat jaarlijks ruim acht miljard euro extra economische groei opleveren en meer dan 53.000 nieuwe hoogwaardige banen creëren.

Volgens het rapport zijn digitale bedrijven gemiddeld 90% productiever dan traditionele ondernemingen. Generatieve AI op zichzelf kan de komende tien jaar tot 85 miljard euro aan het Nederlandse bruto binnenlands product toevoegen, mits er op tijd wordt geïnvesteerd in onderwijs, innovatie en adoptie.

Zwak punt

Volgens Martijn Bertisen, VP Google Benelux, is het tijd om de Nederlandse terughoudendheid los te laten. “We zijn in Nederland van het ‘eerst zien, dan geloven’. Dat heeft ons vaak goed gediend, maar met AI dreigt het een zwak punt te worden. Als digitaal voorloper moeten we nu niet aarzelen. Het nieuwe onderzoek laat wederom zien dat we nog steeds achterlopen. We moeten onze terughoudendheid aan de kant zetten, anders is onze positie als innovatief land verleden tijd.”

Meer weten? Lees het volledige onderzoek op de site van Implement Consulting Group.

Foto via Shutterstock / Tada Images

Johan Voets

Johan Voets

Johan is co-founder van RUSH, een uitgave van OK GO. Op RUSH schrijft hij vooral over technologische innovatie, games, films, de toekomst van automotive en sport.