“Nederland wil deze kerst minder perfectie en meer rust”

Nederland snakt dit jaar naar een Kerst zonder stress en vooral meer eenvoud. Dat blijkt uit onderzoek van Greetz onder ruim 500 Nederlanders. Voor hen draaien de kerstdagen om minder moeten en meer mogen.

Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden in het onderzoek van Greetz voelt zich sociaal verplicht om ‘gezellig’ te doen tijdens de feestdagen, terwijl juist de behoefte aan rust en eenvoud overheerst.

Volgens sociaal psycholoog Dr. Tila Pronk bevinden we ons midden in een “kerstparadox”: we willen verbinding én stilte, warmte zonder overprikkeling. En dat spanningsveld is breed. Van drukke familieapps tot dwingende kerstmuziek in winkels: kleine triggers zorgen bij velen voor een overvolle december.

Familie-app als stressbron

Want niet het kerstdiner zelf, maar de familie-app groep blijkt een van de grootste aanjagers van kerststress. Voor 31% vormt het voortdurende overleg over plannen en verwachtingen een belangrijke bron van spanning. Kerstmuziek in winkels (32%) en de druk om alles perfect te laten verlopen (25%) versterken dat gevoel nog eens extra.

Beeld: Greetz

Volgens Pronk is dat herkenbaar vanuit de gedragswetenschap: “De combinatie van sociale verplichtingen en tijdsdruk leidt tot cognitieve overbelasting. Het is geen wonder dat we snel overprikkeld raken.”

Vier kerst als een Peacemaker

Uit het onderzoek komt een opvallende kersttypologie: 37% van de ondervraagden noemt zichzelf een ‘Peacemaker’ die spanningen probeert te sussen. Slechts 16% plant alles strak. En bijna 1 op de 5 is een ‘Grinch in herstel’: iemand die niets met kerst zegt te hebben, maar stiekem tóch geniet.

Beeld: Greetz

Samen zijn blijft de kern

Rust is welkom, maar verbinding blijft de kern. Voor 67% van de Nederlanders voelt het pas als écht kerst zodra je samen bent. Cadeau doen er steeds minder toe. Een onverwachte kaart in de brievenbus doet meer dan een pakket onder de boom.

“Mensen zijn groepsdieren,” zegt Pronk. “We leven op als we samen zijn, vooral als we even stilstaan bij wat de ander voor ons betekent.”

Beelden: Greetz / Shutterstock

Redactie

Redactie

Rush is een online magazine over lifestyle, entertainment, sport, media en nieuwe producten en trends. De site werd in 2012 opgericht vanuit nieuwsgierigheid naar alles wat het dagelijks leven leuker, slimmer en inspirerender maakt. Wat begon als een platform over digitale vernieuwing, groeide uit tot een veelzijdige nieuwssite waar verhalen over streaming, style, sport, travel, popculture, gadgets en nieuwe lifestyle­trends samenkomen.