Niets zo zelfverzekerd als uit een Nederlander online, zo blijkt uit recent onderzoek van Visa. Zo’n 60% van de Nederlanders denkt dat ze digitale oplichting moeiteloos herkennen. “Daar trap ik niet in,” is een veelgehoorde reactie. De praktijk blijkt vaak toch iets anders te liggen.
Uit het onderzoek van Visa, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope, blijkt dat maar liefst één op de zeven slachtoffers van fraude géén melding doet. Daarbij speelt schaamte een belangerijke rol. Ruim een derde voelt zich dom of naïef als ze in de val van digitale fradeurs zijn getrapt.
Valse webshops en phising via WhatsApp
Een op de vijf Nederlanders shopt inmiddels via social media. Juist dat snel groeiende veld van social commerce is een goudmijn voor moderne oplichters. Van nepadvertenties en valse webshops tot phising via WhatsAppje, fraudeurs worden steeds creatiever.
Hoewel meer dan de helft van de ondervraagden dus denkt zelf niet zomaar slachtoffer te worden, vreest een groot deel van hen wel voor familie. Van hen maakt 41% zich zorgen dat hun ouders of grootouders slachtoffer worden van online fraude. Terecht: oudere generaties zijn vaak minder digitaal vaardig en lopen dus een verhoogd risico.
Tips bij digitale fraude
Jos van de Kerkhof, country manager Nederland bij Visa deelt een aantal praktische tips:
- Check je zoekresultaten: Klik niet blind op de bovenste link, zeker niet bij banken of onbekende webshops. Zet vertrouwde sites in je bookmarks.
- Betaal veilig: Kies voor veilige betaalmethodes zoals je creditcard of een moderne debit card. Vaak ben je dan extra beschermd én kun je je geld terugkrijgen.
- Doe je huiswerk: Trustpilot, keurmerken (Thuiswinkel Waarborg!) en productreviews zijn je digitale waakhonden.
- Wees kritisch op socials: Instagram en TikTok zitten vol ‘shops’ die eerder verdwijnen dan je bestelling arriveert. Check ze dubbel via Google of onafhankelijke reviewsites.
- Twijfel? Stop: Klopt er iets niet? Voelt het gek? Gewoon stoppen. De helft van Nederland doet dat al instinctief. Goed bezig.
- Melden is helpen. Is het tóch misgegaan? Meld je ervaring bij de politie, je bank of Fraudehelpdesk.nl. Daarmee bescherm je niet alleen jezelf, maar ook de volgende nietsvermoedende koper.
Beeld: Shutterstock