Snapchat heeft op dit moment 150 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd. Hoewel er geen specifiek aantal werd genoemd voor de Nederlandse gebruikers, zouden het er ‘miljoenen’ zijn. Dat laat Snap, het bedrijf achter de populaire app aan Bright weten.
31 procent van deze gebruikers is tussen de 13 en17 jaar oud, maar Nederlanders tussen de 18 en 24 jaar zijn met 40 procent het meest actief.
Spectacles
Bright ging bij Snapchat langs om de Spectacles te proberen, de zonnebril waarmee je kunt filmen. Snapchat kon echter niets zeggen over wanneer de brillen naar Nederland komen. Voorlopig richt het bedrijf zich enkel op de Verenigde Staten. Bovendien komen ze voorlopig niet in grote schaal op de markt, ook al is er wel veel vraag naar.
Snapchat kondigde haar Spectacles in september aan. Met de zonnebril, verkrijgbaar in drie kleuren, kun je video’s maken. Om te filmen druk je tegen de zijkant van de bril aan en maak je een video van tien seconden. Zowel jij als je omgeving kan zien dat je filmt, doordat er lampjes aan de binnen- en buitenkant van je bril gaan branden. Alle beelden worden naar je smartphone verstuurd en komen terecht in je Snapchat Herinneringen. Vanuit daar kun je ze delen met vrienden of ze in je verhaal publiceren. Alle video’s zijn rond en hebben ongeveer hetzelfde beeld als een menselijk oog qua beeldhoek (115 graden).
In de VS zijn de automaten met de Spectacles (Snapbots) al snel leeg, populair zijn de brillen dus wel. Maar Snapchat wil niet laten weten of het slechts een marketingtool was of dat ze uiteindelijk tot nog op grote schaal worden uitgebracht. Tot nu wijst de hele verspreiding via de de automaten op dat eerste. Amerikaanse techblogs schrijven een artikel zodra de Snapbot ergens staat en het zorgt voor een hype op social media. De bril wordt al sinds de lancering voor meer dan 1000 dollar aangeboden, terwijl hij ‘slechts’ 129 dollar kost.
https://youtu.be/XqkOFLBSJR8