Softwaregigant Microsoft investeert zo’n $15 miljoen dollar in het New Yorkse Foursquare en krijgt in ruil daarvoor toegang tot de extensieve locatiedatabase van het bedrijf. Het is een tweede sluitstuk op een investeringsronde die Foursquare in december al leek te hebben afgesloten.
Het was in 2013 soms kantje boord voor Dennis Crowley’s Foursquare. Het jonge bedrijf werd in de media weinig toekomst toegedicht, de financiële situatie werd er niet rooskleuriger op en de transitie van ‘locatie game’ naar dé go-to gids bij het verkennen van een stad zorgde wisselende geluiden onder de gebruikers.
Toch lukte het Foursquare om de belangrijkste spelers binnen het team binnenboord te houden en werd er in december zelfs bekend dat het bedrijf, voorzien van een database van 45 miljoen gebruikers en miljarden activiteiten, een succesvolle investeringsronde af had gesloten met $35 miljoen aan nieuw oorlogsbudget.
Daar komt nu dus een bedrag van $15 miljoen bovenop, geld dat Foursquare wil gaan inzetten om hun eigen businessmodel te verbeteren, versterken en verspreiden. Als ruilmiddel voor die smak geld sluiten beiden bedrijven een licentiemodel af, waarbij Microsoft toegang krijgt tot de meer dan 60 miljoen locaties en 5 miljard(!) check-ins van gebruikers. Met deze informatie wil Microsoft vervolgens weer hun eigen diensten verbeteren, met name Bing en de Windows Phone.
So, in the near future, when you use Microsoft devices powered by the Windows and Windows Phone operating systems and products like Bing, places will be enhanced by Foursquare — to provide contextually-aware experiences and the best recommendations of any service in the world.
Over de verdere invulling en duur van de licentie doen beide bedrijven geen uitspraken.
Het is overigens geen verrassing dat Microsoft een gok neemt met een investering in een start-up. In 2007 spendeerde het Amerikaanse bedrijf liefst $240 miljoen voor een schamele 1.6% aandelen in een sociaal netwerkje dat Facebook heet.