Mercedes-Benz brengt een nieuwe stuurervaring naar hun vierwielers met de introductie van steer-by-wire, een technologie die het traditionele stuurmechanisme overboord gooit. Vanaf 2026 wordt Mercedes de eerste Duitse fabrikant die een serieauto met deze innovatieve besturing levert. Daarbij staan niet alleen comfort en beleving centraal, maar ook maximale veiligheid.
In plaats van een mechanische verbinding tussen stuur en voorwielen, geeft steer-by-wire stuurbewegingen elektrisch door. Dat levert direct merkbare voordelen op: minder inspanning bij sturen, gemakkelijker parkeren en een ongekend strak rijgevoel. Dankzij slimme software worden zelfs kleine trillingen van het wegdek weggefilterd, zonder dat de bestuurder het gevoel van controle verliest.
Mercedes benadrukt dat veiligheid vanaf dag één een kernpunt was. Het nieuwe systeem is redundant uitgevoerd: zelfs als een onderdeel uitvalt, blijft het voertuig bestuurbaar via achterasbesturing en slimme remingrepen. Dat het bedrijf deze stap serieus neemt, blijkt uit de uitgebreide testfase: meer dan een miljoen testkilometers werden afgelegd, zowel op de testbank als in het echte verkeer.
Daarmee laat Mercedes-Benz wederom zijn innovatieve kracht in autotechnologie zien. Naast praktische voordelen opent steer-by-wire ook de deur naar nieuwe ontwerpen en toepassingen: vlakke stuurwielen, meer interieurruimte én zelfs immersive gaming tijdens stilstand.
Markus Schäfer, CTO bij Mercedes-Benz: “Steer-by-wire is een nieuwe grote stap richting de mobiliteit van morgen, en we zijn er trots op zo’n systeem in 2026 te lanceren. De technologie biedt een unieke klantervaring die veel verder gaat dan alleen sturen. In combinatie met SAE-Level 3 conditioneel geautomatiseerd rijden zal het op middellange termijn een nog meer immersive entertainmentervaring mogelijk maken. Dat komt omdat het vlakke stuurwiel een beter zicht op het display biedt wanneer je bijvoorbeeld je favoriete serie streamt”
Foto: Mercedes-Benz