Publicatieplatform Medium heeft een nieuwe formule aangekondigd. Naast de bestaande gratis dienst, die zal blijven bestaan, komt een abonnementsmodel. De all you can read-formule kost 5 dollar per maand.
CEO Evan Williams, in een vorig leven mede-oprichter van Twitter, kondigde de abonnementsformule vorige maand al aan op de Upfront Summit-conferentie. Toen liet hij alleen nog niet veel los over de details rond het model, Williams noemde het alleen ‘een upgrade van je Medium-ervaring’.
‘Nieuwe laag voor abonnees’
Het bedrijf schrijft nu in een blog dat er een nieuwe ‘laag’ beschikbaar komt voor abonnees. Voor 5 dollar per maand krijgen Medium-leden exclusieve verhalen, een “eerste blik op de nieuwste leesmogelijkheden” en toegang tot een speciale offline leeslijst.
Het nieuwe model komt er een paar maanden nadat Williams publiekelijk advertenties afstootte. Hij noemde inkomsten op basis van advertenties een “defect systeem” dat click-bait aanmoedigt ten koste van waardevolle stukken.
Met het nieuwe model kan het bedrijf op een nieuwe manier geld verdienen, en dat is hard nodig. Begin dit jaar werd er 50 man personeel op straat gezet en werd duidelijk dat het roer om moest. Williams hoopt met het verkopen van abonnementen te kunnen blijven functioneren zonder advertenties op het platform.