Medium kondigde in maart zijn partnerprogramma aan, een soort abonnement waarmee leden exclusieve stukken konden lezen. Ook kregen ze eerder toegang tot nieuwe features, een offline leeslijst en de website zonder advertenties te zien. Sinds augustus kan een beperkt aantal uitgevers gebruikmaken van de dienst, maar nu is hij voor iedere auteur en uitgever beschikbaar.
Meld je je aan als auteur of uitgever, dan kun je dus gebruikmaken van de betaalmuur van Medium voor artikelen. Daarnaast kun je geld verdienen met je artikelen. Andere leden betalen 5 dollar per maand om toegang te krijgen tot deze exclusieve artikelen. Op dit moment doen er al kranten als The New York Times en Bloomberg mee.
Verschillen
Belangrijk verschil met andere diensten is volgens CEO Ev Williams hoe er geld wordt verdiend. “De weg naar winst is om meer aandacht te creëren op een manier die minder kost dan wat je ervoor betaald krijgt. Dit is niet dramatisch anders dan hoe de mediawereld tot nu toe werkte. Maar nu wordt de aandacht bijgehouden en beloond op een manier die grote gevolgen heeft. Aandacht wordt beloond, ongeacht de kwaliteit en context.”
“Onze abonnementenstrategie is gebaseerd op een simpel idee: door onze lezers direct te laten betalen, kunnen we de ervaring en de content beter maken.” Hiermee doelt hij onder meer op een advertentievrije ervaring.