Volgens het wereldwijd opererende reclamebureau JWT zou 2012 zomaar het jaar kunnen zijn geweest van Big Data en grote merken. Opvallend, omdat het soms lijkt dat het allemaal nog op grote schaal moet losbarsten. Het bedrijf lanceerde eerder deze maand een handige inhaker: “Most Tweeted Brands” is een interactieve tool die laat zien welke merken leven op Twitter.
Als de tool iets duidelijk maakt, dan is het wel dat data meer is dan alleen wat cijfertjes. Strak vormgegeven toont de applicatie een analyse van meer dan 2 miljoen tweets per dag uit zo’n 200 landen wereldwijd. In totaal volgt de tool zo’n 150 merken: 100 wereldwijd en de 50 meest belangrijke in BraziliĆ«.
Most Tweeted Brands analyseert razendsnel en mooi vormgegeven de scores van merken als Facebook, Apple, Google, Amazon, Samsung, Disney, Nike en Coca-Cola. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om tot op land niveau in te zoomen. Maar belangrijker: het is leuk om te doen en ook nog eens volledig gratis! Handig!