“Beter goed gejat dan slecht bedacht” geldt absoluut voor Instagram. Het is een jaar geleden dat het sociale medium Stories kopieerde van Snapchat en het is meer dan succesvol. Voor het eerst in drie jaar deelde het platform namelijk hoeveel tijd we er doorbrengen, en we kijken meer naar Instagram Stories dan naar Snapchat Stories.
Volgens Instagram spenderen gebruikers jonger dan 25 jaar “ruim 32 minuten per dag op Instagram”. Gebruikers boven de 25 jaar zitten er 24 minuten per dag op. Kijken we naar Snapchat, dan zien we dat jongeren onder de 25 meer dan 30 minuten per dag in de app zitten. Mensen van 25 jaar en ouder spenderen er dagelijks ongeveer 20 minuten.
Nu moet ik wel zeggen dat Snapchat’s cijfers mogelijk iets veranderd zijn. Deze data komt nog van de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal van dit jaar. Maar het lijkt er op dat Instagram dus inderdaad populairder is.
Overigens zitten er in totaal nu 250 miljoen dagelijks actieve gebruikers op Snapchat. Andere leuke feitjes zijn dat er ruim twintig nieuwe features in Instagram Stories zijn gekomen in het eerste jaar.
Stickers en hashtags
Instagram vond het verder leuk om te delen welke hashtags, filters en stickers we het meeste gebruiken binnen Stories. Qua hashtags staat #Goodmorning op nummer een, gevolgd door #work en #goodnight.
De meest gebruikte stickers zijn Vibrant Location-sticker, de Digital time-sticker en de bekende like. Qua filters houden we vooral van schattige honden, want de puppy-oortjes gebruikten we het meeste. Op nummer twee staat het slaapmasker, gevolgd door konijnenoortjes.
Vandaag komen er overigens ook nieuwe stickers bij voor Stories. Deze zijn speciaal ontworpen voor verjaardagen en andere vieringen.