Een paar jaar geleden zag je ze overal: Indrukwekkende infographics met veel logo’s die de ongrijpbare wereld van social media een stukje inzichtelijker trachten te maken. Maar nu social media steeds meer is ingeburgerd in ons medialandschap, zien we deze plaatjes steeds minder.
Niet als het aan social media guru Brian Solis ligt. Hij maakt al 6 jaar lang van dit soort afbeeldingen onder de noemer ‘The Conversation Prism‘, en vandaag heeft hij de 4e versie van deze serie infographics gepresenteerd: Een naar zijn zeggen ‘volledig beeld van het social media landschap anno 2014’.
De Conversation Prism laat het social media landschap zien op volgorde van belangrijkheid voor verschillende typen gebruikers, bijvoorbeeld professionals en gewone consumenten. De infographic is volgens Solis een handige ‘richtingaanwijzer’ voor bedrijven die met social media aan de slag willen, omdat het in één oogoplsag duidelijk maakt welke spelers er op de markt zijn en welke doelgroepen ze aanspreken.
De eerste editie van de Conversation Prism verscheen in 2008 (zie onder), en wie die eerste kaart er bij pakt ziet dat er in zes jaar tijd een hoop verandert is in het social media landschap. De 2014 versie is high res te downloaden vanaf Solis’ zijn website en ook als poster voor aan de muur te bestellen.