Hoewel waterstof niet dé oplossing bleek voor auto’s (dat is elektriciteit), is het mogelijk wel een mooie aanvulling voor een trein. In Frankrijk heeft een bedrijf genaamd Alstom namelijk treinen gemaakt die op waterstof werken en daarmee niet vervuilend zijn, schrijft Engadget.
In Nederland kunnen we ons er weinig bij voorstellen: plaatsen waar de trein niet kan komen. In ons platte landje kun je immers eenvoudig vrijwel overal kabels en sporen aanleggen om een elektrische trein te laten rijden. Maar in het buitenland is dit niet altijd het geval. Wat dacht je bijvoorbeeld van berggebieden en lange afstanden? Een logisch alternatief is een dieseltrein, maar die zijn erg vervuilend en maken veel lawaai.
Dus dacht Alstom: waterstof is het perfecte alternatief. Inmiddels hebben ze één van de eerste waterstoftreinen geïntroduceerd: de Coradia iLint. In totaal kunnen er driehonderd passagiers mee. Het voertuig kan bijna achthonderd kilometer rijden met een snelheid van 140 kilometer per uur, terwijl het alleen maar water uitstoot.
https://youtu.be/O3bUE9uHkqM
De bedoeling is dat de trein al snel gaat rijden. De eerste Coradia iLint moet vanaf december 2017 al in het noorden van Duitsland gaan rijden. Grootste uitdaging is echter de infrastructuur. De garages en stations moeten namelijk allemaal omgebouwd worden, zodat daar waterstof aangevuld kan worden. Wil je dat op een geheel treinnetwerk doen – zoals in Nederland – dan gaat dat behoorlijk wat kosten.